2010.11.26. in vezetői tanácsadás

Kis karácsony, nagy karácsony

Kis karácsony, nagy karácsony - PRove Kommunikáció blog

Sok kis- és középvállalkozás vezetőjének okoz fejtörést – az év végi hajtás mellett –, hogy milyen ajándékot vegyen a cég karácsonyra partnereinek. Egyes vezetőkben felmerül van-e értelme, haszna a céges ajándékok körüli felhajtásnak, lehet-e helyettesíteni ezeket valamivel, ami a jelenlegi és várható nehéz gazdasági helyzetben nem felesleges költekezést jelent.

A rossz hír az, hogy a cég partnereivel egész évben nem foglalkozó lelkiismeretünk megnyugtatására nem az év végén átadott, drága ajándék a legalkalmasabb. Sőt maga a gesztus valamilyen formája sem hanyagolható el. Lelki mozgatóerői ugyanolyanok, mint szűk családi körben. Sokszor többet számít a különleges ötlet, a szív és a figyelem testet öltött formája. (De ne legyenek illúzióink, sokan mindennek csak az anyagi oldalát nézik!) Csak az a cég engedheti meg magának, hogy ne kezdjen el foglalkozni az ajándékozási időszakot megelőző egy-két hónapban az ajándéktárgyak beszerzésével, céges arculattal történő felruházásával és a kiszállítással, akinek már korábbról határozott tervei voltak, saját fix és pontos beszállítója van, emberfeletti módon kreatív vagy csodatévő.

Kis karácsony, nagy karácsony„A reklámajándékot forgalmazó cégek éves forgalmuk felét az év utolsó három hónapjában realizálják. A tavaszi fellendülés, a nyárhoz köthető promóciók után az igazi szezon októberben (átgyűrűzve januárra) veszi kezdetét. Idén a praktikus ajándékok felé fordult a figyelem. A textiltermékek, a dolgozók formaruhába öltöztetése emelkedő tendenciát mutat. Az egyedi gyártású termékeket viszont csak az igazán nagyok engedhetik meg maguknak, a magas darabszámtól induló minimális rendelhető mennyiség miatt. Minél hamarabb dönt a cég, annál szélesebb spektrumból válogathat.

Ha november közepén vagy ennél később születik meg a döntés, akkor az európai raktárak még nem lekötött készleteiből lehet csak válogatni.” – mondja, Váradi Éva, a Golding Reklámajándék Kft. beszerzés és marketing igazgatója. „Tény, hogy a kisebb cégek kevesebbet költenek reklámajándékra és a multik előrelátóbbak. Tapasztalatunk szerint idén az USB pendrive, az olcsóbb „igazi karácsonyi ajándékok” a kelendők (gyertya, aromaszett, fenyőfadísz, karácsonyi CD), de preferált még a drágább digitális fényképkeret is. Nagyobb mennyiségű vásárlás nagyobb kedvezményt jelent, de a jó minőség általában nem olcsó, azt még ma is meg kell fizetni. Aki későn ébred, annak megalkuvást kell kötnie, alternatív megoldást kell találnia. Ezért érdemes idejében átnézni a kiadott katalógusokat, bekérni az árakat, megnézni a termékeket.” – teszi hozzá Bak Ildikó ügyfélmenedzser a Duál Reklámstúdió Kft.-től.

Mit tegyen, aki korán kezdett gondolkodni, mégis későn cselekedett?

1. Ne kapkodjunk!

Gondoljuk át: hány főnek, milyen csoportosítással (saját dolgozók, külső partnerek, csak üdvözlőlap, apró, közepes, nagy ajándék stb.) szeretnénk megköszönni a 2008-as évet, kit, milyen feladatokra tudunk bevonni kollegáink közül a gyors megvalósításba, van-e élő, mozgósítható ajándéktárgy kapcsolatunk, mennyi a rendelkezésre álló büdzsé?

2. Osszuk be az időt, osszuk el a feladatot!

A feladatot nem szét, hanem felosztani kell! A megoldásban a probléma kialakulásáért felelős cégvezetőnek is részt kell venni. (Legközelebb idejében meg kell bízni a feladatra legalkalmasabb embert!) Az ajándéktárgyak szállítási ideje 2-3 hét ezt követi legalább 1 hét logózás!

3. Tervezzük meg a költségeket!

Tucatáruk esetén kerüljük a túl olcsót, a túl drágát! Beszerzés után gondoskodjunk a csomagolásról, a kiegészítőkről (névjegy-, cégkártya), a kiszállításról. Az időben történő megvalósítás miatt sokszor felárat számolnak fel.

Kis karácsony, nagy karácsony4. Válasszuk ki az ajándékot!

Az ajándék egy kicsit a cég hírnöke. Hasznavehetőségének, minőségnek óriási szerepe van. (A fogyasztási cikk beszerzése könnyű, de élettartama rövid. Ha a használati érték magas az „üzenet” továbbtart.) Kiválasztásnál figyeljünk a pozíciókra (hivatalos, nem hivatalos ajándék). Sok cégnél szabály, hogy bizonyos értékű ajándék nem fogadható el, vagy beszolgáltatandó. Az utóbbi évek egyre divatosabb, már-már elcsépelt jótékonykodásának lebonyolítását és formáját is megfelelően kell előkészíteni. A legszerencsésebb, ha az ajándék egy kicsit személyre szóló mégis köthető a céghez. (Figyeljünk, hogy olyat válasszunk, aminek segítségével erre van lehetőség!)

5. Alakítsuk cégünkhöz az ajándékot!

A cégarculathoz való igazítás legtöbbször logózással történik. Téves elképzelés, hogy a minél nagyobb logó a jó. Minél később ébredünk fel, annál kisebb az esély megfelelő minőségben és áron dolgozó céget találni. Igényes a gravírozás, a hímzés nagy tételben viszont leggazdaságosabb a tamponnyomás, szitázás. Készítsük elő a megfelelő grafikai anyagot (betűtípus, vektorgrafikus logó és Pantone színei, szövegtervezet) egy CD-re! Ez később is bármikor elővehető.

6. Csomagolás és megfelelő szállító.

Az ajándékozási lista elektronikus mentése, többszöri ellenőrizése (beosztás, név, cím) fontos a későbbiekben is hasznos feladat. Postán legkésőbb december 15-éig (hamarabb, ha tudjuk, hogy sok cégnél vannak, akik egy héttel az ünnepek előtt szabadságot vesznek ki az otthoni felkészülés érdekében) érdemes feladni az ajándékokat, hogy biztosan odaérjenek.

Végül, ne felejtsük el: nem kell nemzetközileg elismert üzletember hírében állnunk ahhoz, hogy udvariasak legyünk és a kapott ajándékot vagy vacsorameghívást pár sorban megköszönjük. Ez nem pusztán udvariasság. Elősegíti a további kapcsolattartást, figyelmesség és tartósabbá teszi az együttműködést.

Vigyázzunk!

  1. A karácsony nem presztízskérdés! Konkurenciánk túllicitálása egészségtelen.
  2. Az ajándék mellett legyen néhány sor kísérőlapon, hogy az ajándékozott tudja kitől kapta azt.
  3. Ha aláírásunk „miniszteri”, üdvözlőlapot kapó partnereinknek is, mellékeljünk névjegykártyát.
  4. Bort, pálinkát (egyéb italt) díszdobozban küldjünk.
  5. Alkalmazottaink hivatalos ajándékánál ne tegyünk különbséget!
  6. Partnerünk asszisztensét (sokszor ő a köztes lépcső a kapcsolattartásban) üzletileg előnyös és illik megajándékozni.
  7. Ügyeljünk megajándékozottak nevének helyesírására és pontos beosztására.
  8. A helyesírási hibákért, a figyelmetlen jóváhagyásért a kivitelező nem vállal felelősséget. (Ellenőrizzük a tördelést és a próbanyomatot!)
  9. Időben küldjük el az ajándékot!
  10. Ne ugyanazt ajándékozzuk idén, mint tavaly!



Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

1 × 3 =