Mutasd magad! – Az arculat ereje II.
Bár az arculati kézikönyvek tartalmára vonatkozóan nincsenek előírt szabályok, alapvetően a következő vizuális elemeket kellene tartalmazniuk.
1. Külső azonosítók
A vállalkozás emblémája, logó-rendszere, színvilágának meghatározása, betűtípusok és tipográfiai rendszer, grafikai motívum- vagy figurarendszer, szlogen, bélyegző. Egy arculati kézikönyv a logó esetében meghatározza például magát a logót (ikonikus, szöveg vagy vegyes logó), betűtípusát, színeit (sötét és világos háttér esetén), bemutatja a tiltott használatokat és példákat mellékel.
2. Írásos, mindennapi kommunikációban résztvevő információhordozók
Névjegyek, levélpapír első és második oldala, boríték (minden használt méret és fajta), adminisztrációs anyagok, címkék, dossziék, számlák, belső telefonkönyv, információs tábla, meghívók és üdvözlő lapok, emlékeztetők, értekezleti jelentések, stb. Bemutatott példák.
3. Kereskedelmi információhordozók
Termék formai kialakítása és csomagolása, formatervezési alapelvek, csomagolási azonosítók, jegyzetfüzet, szórólap, prospektus, használati utasítás, termékvédjegy, garanciajegy, tárgyalási anyagok, matricák, határidőnaplók, reklámanyagok, stb. Bemutatott példák.
4. Speciális információhordozók
Zenei azonosítók, szignál, szponzorálás, kereskedelmi egységek, kültéri és beltéri információhordozók, egyenruha, formaruha és munkaruha, berendezések, standok előírásai (kiállításon, vásáron), a kommunikáció vizuális stílusjegyei film esetén, hírlevél, előadás slide-ok, kézikönyvek, műszaki leírások, CD-k, stb. Bemutatott példák.
5. Indirekt információhordozók
Belső- és külsőépítészeti előírások, külső és belső eligazító rendszerek, névtáblák, szállítóeszközök, járműpark, egyéb objektumok, telephelyek külső környezete (zászló, virágok), ajándéktárgyak és az ajándékozás szabályai, kritériumai; sajtóközlemények, szervezet vezetőinek önéletrajzi adatbázisa, sajtófotó-adatbázis, stb. Bemutatott példák.
6. Hálózati kommunikáció
Nem igazán szokták külön bontani, de ma már javasolt megtenni. Titoktartási nyilatkozatok, honlap, intranet, elektronikus levélpapír + aláírás, adatbázisok, e-learning, kutatási együttmûködések, projektek. Netikett szabályok, adat export és import, hibás e-mailek, spam-ek, levelezési listák kezelése.
A kisarculat az első két pontban jelölt elemeket maradéktalanul, míg a többi négyet adhoc jelleggel vagy kiragadott elemekkel (esetleg sehogy sem) valósítja meg. Nagyon fontos, hogy kézikönyvünk végén legyen egy szakkifejezés magyarázat is, de hasznos a kitéphető színsablon különbözõ típusú papírokon (matt, fényes) és a CD-melléklet vagy inkább digitális adathordozó melléklet (logó különböző méretben, file-típusban, vektorgrafikusan). Az arculati kézikönyvben szereplő leggyakoribb tartalmi elemek: cégfilozófia, misszió, jövőkép, magatartási normák, kommunikációs alapelvek (telefonhasználat, üdvözlés, ismeretlen személyek fogadása, vevő- és ügyfélszolgálati alapelvek), etikett és protokoll szabályok, szervezeti struktúra és hierarchia (nevekkel), jutalmazási és szankció rendszer, stb.
Mire kell figyelni a vizuális arculat tervezésekor?
- Tisztában kell lennünk azzal, mit akarunk sugallni a cégről, és ezt a grafikai elemeknek tükrözniük kell!
- Hitelesnek kell lenni!
- Nem szabad az arculatot egy éppen aktuális divatirányzat alá rendelni, mert így rövid lehet az élettartama.
- A bonyolult vagy mívesen cizellált logó (sok szín és árnyalat) komoly nyomdai buktatókat generál és az ajándéktárgyak logózását is bonyolulttá teszi.
- A cégnévnek mindig olvashatónak kell lennie!
- Ne változtassuk havonta az arculatot, ne használjunk új változatot, ha elfogyott a névjegykártyánk. (A cégnév váltogatása pedig egyáltalán nem megengedett!)
- Az arculati elemeknek illeszkedniük kell egymáshoz és következetesen egységes stílusúnak kell lenniük.
Egy jó tervező számára nincs lehetetlen. Legfontosabb, hogy szakmai felkészültsége mellett azonosulni tudjon ügyfelei elképzeléseivel, jó ráérző képességű, megbízható, pontos és nyitott legyen. Az online és offline technológia fejlettsége már a kreativitás legmagasabb szintjeinek megvalósítására is képes, a jó tervező ezt kihasználja. Ám, minden vezető figyelmét szeretnénk felhívni arra, hogy bár a vállalati arculat grafikai része fontos, nem kizárólagos a vásárló imázsalkotási programjában. Viszont, piaci verseny esetén döntő szerepe lehet a megkülönböztetésben.
Vélemény, hozzászólás?