Hívjon minket: (06-1) 792-8 Klikk ide!

Új lehetőség a reklámok világában – ambient reklám

Új lehetőség a reklámok világában - ambient reklám

Mai világunkban tökéletes reklámhősök vagyunk a metró mozgólépcsőjén, ha a lejtaknában süvítő huzat nem teszi tönkre az xy hajlakkal befújt frizuránkat, vagy megküzdve a gonosz korokozókkal kitakarítjuk a fürdőszobát.

Egyesek tehát hősök, mások a mindennapjainkat elárasztó reklámok ellen küzdenek. De olyanok is vannak, akik a körülöttünk lévő világot kreatívan felhasználva beleszerettek az ambient reklám világába.

Az ambient reklám, -marketing vagy -média nem múló divat. Kényszerből alakult ki az 1990-es években annak érdekében, hogy egyes reklámozók kitűnjenek a körülöttünk lévő hirdetések tengeréből. Bár természetükből, esetleg helyhez kötöttségükből adódóan kevés embert érnek el közvetlenül, rájuk viszont olyan hatással vannak, mint az ipari áram. Így aztán a közvetetten elért, lehetséges fogyasztók, vásárlók száma a szájmarketing (wom), vagy a vírusmarketing hatására megsokszorozódik. Ezeket a reklámokat élmény megmutatni másoknak is, ezért nemcsak a profitorientált cégek, hanem egy-egy társadalmi célért lelkesen küzdő aktivisták, szervezetek is alkalmazzák őket. A megdöbbentés, az elborzasztás és az elgondolkodtatás ereje óriási értékkel ruházza fel az eszközt, nem beszélve arról, hogy végre megint van egy olyan „irányzat”, ahol az igazán kreatív reklámszakemberek még a művészvilággal is szövetségre léphetnek.

Új lehetőség a reklámok világában - ambient reklámNevéből adódóan az ambient (körülvevő, környező) reklám többnyire a környezetünkben megtalálható tárgyakat (hivatalosan terep- vagy műtárgyakat) és a környezet egyéb adottságait felhasználva valósítja meg a reklámot. Alkalmazkodik környezetéhez, kiaknázza a benne rejlő kreatív lehetőségeket és mindenféleképpen érintkezésbe lép (belekeveri) szemlélőjét az eseményekbe. Éppen ezért tökéletes kiegészítő eleme a közterületi reklámkampánynak. Az első ambient reklámok a közterületi helyek várakozóit, mosdóit és illemhelyiségeit lepték el, de akkor még többnyire nem jelentettek mást, mint egy újszerű nyomtatott hirdetési felületet vagy padlóreklámot, amelyek megdöbbentik a szemlélőt. A szerző közreműködésével 2000 elején készült, egyetemek férfimosdóiban elhelyezett bliccelés ellen indított akció, a Természetesen, lyukassz Te is! ilyen volt. Ezt a típust nevezhetjük klasszikus ambientnek. Az információ teljessége érdekében meg kell említeni, hogy az 1948-ban született Brian Eno nevű angol úriember teremtette meg az ambient zenei műfaját 1978-ban megjelent első albumával. Az album repülőtéri várótermek számára készült, hogy a „nagy utazásra” várakozó emberek egy csöpp nyugalmat szerezzenek, vagy vigyenek magukkal a levegőbe. (Bár a zenei stílus talán azóta sem találkozott igazán össze az ambient reklámmal.)

Új lehetőség a reklámok világában - ambient reklámA fejlődés másik, mostani végpontja a mai minimalista ambient, amely az olvasás folyamatát teljesen megkerülve először egy másik útvonalon (szemiotika) érkezik meg a fogyasztóhoz. A zenei stílus hatására beszélhetünk még dark ambientről is, amely a morbidnak titulált megoldások gyűjtőfogalma (dohányzásra kijelölt hely plafonján a temetetlen sír mellett álló gyászolók) vagy amartial (harcos) irányzat, amely egy ügyben folytatott személyes harc átvételére buzdít. Természetesen a legegyszerűbb megkülönböztetésük, hogy vannak szolgáltatásokat, termékeket és társadalmi célokat szolgáló kezdeményezések, amelyek meglévő környezeti elemeket (tárgy vagy élőlény) vagy telepített elemeket alkalmaznak.

Az új irányzatot csak azoknak ajánljuk, akik tökéletesen ismerik célcsoportjukat vagy kinyilatkozás előtt hajlandóak időt szánni a megismerésre. A markáns megjelenés és erős emlékezeti hatás ugyanis negatívan még hatványozottabban jelentkezik, ha nem első lövésre terítjük le célcsoportunkat. Az sem mindegy mit akarunk reklámozni! Nem jó, ha kampányunk hatására a vevők azon kezdenek el gondolkozni, miért nem fordította a tulajdonos inkább termékfejlesztésére a pénzét. A kkv-k többsége nem is tudja, hogy az ambient reklámok piacán nemcsak, mint hirdető, hanem akár, mint médiafelületet biztosító piaci szereplő is bevacsorázhatna a piaci tortából. Gondoljunk csak a parkolóhelyet biztosító cégekre, buszmegállókra, közterületi eszközökre, nyilvános WC-kre. Főleg, hogy manapság olyan elborultakkal is találkozhatunk, akik a tojásra is hirdetést tesznek.

A szokatlanság illékony dolog, kétszer nagyon nehéz kihasználni ugyanazt a lehetőséget. Pontosan ezért, aki összetalálkozik egy mindenre elszánt ötlettel, vagy annak gazdájával az ne eressze el! Magyarországon még nem volt kiemelkedően figyelemfelkeltő ambient reklám a piacon, amelyben egyszerre testesült volna meg a jól választott helyszín, az újdonság, a kreativitás és az időzítés.

Vélemény, hozzászólás?

öt × 4 =

1

Miért válasszon minket?

Teljeskörű, kreatív, eredményorientált megoldásaink vannak. Gyorsaságunkat átgondolt szakmaiság támogatja. Az általunk képviselt marketing és pr a sablonoktól eltérő, újszerű.

Többek vagyunk és többet adunk, mint mások.
4

Mikor van ránk szükség?

Ha nem működik hatékonyan a cég, nincs bevétel. Ha új, megújuló stratégia szükséges. Ha változás előtt áll. Ha még senki nem figyelt fel cége tevékenységére. Ha a tervek jók, de nem valósulnak meg.

Ha más tanácsadókban sokat csalódott, itt az idő az egymásra találásra!
3

Kérdezzen, kérjen ajánlatot!

28 év a marketing és a public relations területén; szakmailag kompetens online marketingben jártas kollegák. Kreatív megoldások és gyors, precíz kivitelezés. Weboldal, Facebook, Adwords, Analytics, grafika, sajtó, pr?

Nézze meg szolgáltatásainkat! Válasszon minket!
5

Gyakornoki program Budapest

Ha valódi gyakorlatot szeretnél szerezni a marketing, a public relations és az újságírás területén, akkor ne habozz jelentkezz hozzánk gyakorlatra! Nincs kávéfőzés és fénymásolás, van viszont komoly és igazi munka.

Csak akkor jelentkezz, ha tényleg a marketing és a kommunikáció érdekel!

Pin It on Pinterest