Az influenszerek csoportosítása és marketingelőnyei – 2022

Az influenszerek csoportosítása és marketingelőnyei - 2022

Az influenszerek, azaz véleményvezérek olyan személyek, akiket optimális esetben egy-egy téma szakértőjének is lehet tekinteni.

A véleményvezér fogalma nem új keletű terminus, a szakmai történelem szerint a tömegkommunikációs eszközök véleménybefolyásoló funkcióját kutató Elihu Katz és Paul Felix Lazarsfeld használták először egy 1955-ös tanulmányukban. Az elmúlt évszázadok folyamán viszont számos olyan ember élt, aki arra született, hogy vezessen, befolyásoljon másokat. Kis merészséggel ide sorolhatnánk például magát Jézus Krisztust is. Gondoljunk bele, ha Jézus Krisztus a mai világ szülöttje lenne, talán az Instagramon vagy a YouTube-on gyártaná az emberiség fejlődését és az emberek egymáshoz való pozitív viszonyulását szolgáló tartalmakat! De ilyen alapon számtalan ismert embert, vallási vezetőt és vezért influenszernek nevezhetnénk. Például korábban az udvariassággal együtt már a divatot is XIV. Lajos és udvara diktálta a világnak. Vagy Madame Récamier párizsi szalonja a társasági élet egyik fontos központjaként szolgált, mint egy közösségi platform.

A véleményvezérek képesek lehetnek követőik nézeteinek és vásárlási szokásainak megváltoztatására. Erre a befolyásoló hatalomra napjainkban a márkák is hamar felfigyeltek, ebből kifolyólag ma már egyre több cég működik együtt és alkalmaz influenszereket, például a termékeik népszerűsítése céljából. Az influenszer-közösséget többféle szempontból is csoportosíthatjuk, többek között követőszámok, aktivitás és tartalomminőség alapján is.

Követőik száma alapján a véleményvezérek általában négy csoportba sorolhatók:

1. Nano influenszerek – 1000 – 10 000 követő

A nano influenszereket a kisszámú, de annál elszántabb követői táboruk jellemezi. Szűk körű közösségüknek köszönhetően képesek a mélyebb, „barátibb” kapcsolat kialakítására, ezáltal nyerve el a követőik bizalmát. Sok marketingszakember lebecsüli őket, pedig könnyebben megközelíthetők és az együttműködés kialakítása is könnyebb velük. Tévhit a nano influenszerekkel kapcsolatban, hogy többnyire kérdés nélkül elfogadják a márka által meghatározott feltételeket, de valóban könnyen lehet velük egyességre jutni.

Miért éri meg ezzel az influenszer-csoporttal dolgozni? A véleményvezér és követői között kialakult mély kapcsolatnak köszönhetően a követők nyitottabbak a véleményvezér által hirdetett gondolatokra, termékekre. A nano influenszer általában bizalmat és hitelességet garantál. Kisebb létszámú követőtáboruk megkönnyíti számukra, hogy magas elköteleződési arányt érjenek el. A nano influenszerek nagyobb valószínűséggel válaszolnak szinte minden megjegyzésre, és valós válaszokat adnak, kérdéseket tesznek fel, hogy jobban megértsék követőiket. Az általuk képviselt tartalmak, a mélyebb kapcsolat kialakítása miatt, hitelesebbek. Habár az általuk közzétett tartalom nem feltétlenül ér el több millió felhasználót, a saját követőik nagy részét (feltételezhetően) személyesen is ismerik. Legyenek ezek közeli ismerősök, családtagok, barátok vagy iskolatársak, munkatársak, szaktársak, a nano influenszer valóban jelen lévő személyekkel kommunikál a közösségimédia-platformokon keresztül, ezáltal alapozva meg egy állandó aktív közösséget.

2. Mikro influenszerek – 10 000 – 100 000 követő

A mikro influenszerek az internet feltörekvő sztárjai. Többnyire hétköznapi emberek, akik egy adott piaci résre vagy területre összpontosítanak, ennek köszönhetik ismertségüket. Megbízhatóak és segítőkészek – ez pedig két kifejezetten fontos tulajdonság a marketing világában. Követőikkel való szoros kapcsolat jellemzi őket is. A mikro influenszerek többek között kifizetődő és hiteles személyek, mindemellett pedig a kisebb márkáknak is lehetőséget nyújtanak az ismertségre és a terjeszkedésre. Akár egy adott korosztályról, akár egy adott érdeklődési körről van szó, találhatunk olyan mikro influenszert, akinek követői szorosan tükrözik az elérni kívánt célközönséget.

Tegyük fel, hogy Ön, mint vállalkozó egy sportruházatot szeretne népszerűsíteni. Egy mikro influenszer, akinek 25 000 követője van kifejezetten az otthoni edzést népszerűsítő tartalmai miatt, ténylegesen több embert ér el és hitelesebb kapcsolatokat biztosít, mint egy tőle sokkal nagyobb, több mint 1 millió követőszámmal rendelkező mega influenszer, akinek követői nem feltétlenül az edzést népszerűsítő tartalmak miatt követik őt.

Mivel a mikro influenszerek nem rendelkeznek hatalmas követőtáborokkal, továbbra is saját maguk koordinálnak és valós időben kísérhetik figyelemmel a videóikhoz és képeikhez fűzött megjegyzéseket, ezáltal is adott a kétoldalú kommunikáció. Ez az elkötelezettség nagy előnyt jelent az e-kereskedelmi influenszer-marketing esetében. A követők nem távoli, elérhetetlen hírességként tekintenek rájuk, hanem úgy, mint akit ismernek és, akiben megbíznak.

Tekintettel a fenti tényezők mindegyikére, ezek a befektetések, a marketingesek számára, jobb megtérülést biztosíthatnak. A mega és makro influenszereknél kisebb ismertségük és követőik száma miatt, a mikro influenszerekkel való együttműködés végeredménye egy sokkal költséghatékonyabb megoldás lehet az e-kereskedelmi marketinghez.

Az influenszerek, azaz véleményvezérek olyan személyek, akiket optimális esetben egy-egy téma szakértőjének is lehet tekinteni.

3. Makro influenszerek – 100 000 – 1 000 000 követő

A makro influenszerek – jó esetben – olyan személyek, akik úgy döntöttek, hogy a közösségi médiában kamatoztatják „szakértelmüket”. Ebbe a kategóriába tartoznak azok, akik blogolás, vlogolás például YouTube, TikTok, Instagram, Linked-In vagy egyéb online aktivitásuk révén váltak ismert internetes személlyé. Hajlamosak trendalakítók lenni, de szakértők vagy kulcsfontosságú gondolati vezetők is lehetnek különböző területeken, iparágakban és piaci résekben. A makro influenszerekre a gyakoribb és profibb (jobban szerkesztett, dizájnosabb) tartalomfeltöltés jellemző.

Habár a követőtáboruk kétségkívül nagyobb a nano és mikroinfluenszerek követőtáboránál, a folyamatos tartalomgyártás elengedhetetlen a látogatottság szinten tartása céljából. Ugyanis, a legtöbb esetben az emberek a rengeteg informatív vagy minőségi tartalomnak köszönhetően találják meg őket. A makro influenszerek lehetőséget biztosítanak arra, hogy kifejezetten rövid időn belül nagy közönséget érjünk el. A különböző vásárlói szegmensekkel rendelkező márkák számára a makro influenszerekkel közös munka lehet az egyik legészszerűbb, hiszen hasonlóan magas létszámmal rendelkező közösségi platformjaik által (YouTube, Twitter, TikTok, stb.) nagyobb és sokszínűbb közönségeket is képesek elérni.

4. Mega- vagy közszereplő influenszerek – 1 000 000 követő fölött

Ezeknek az embereknek a többsége A-listás híresség, akik valamivel (jó esetben a tehetségükkel) a közösségi médiában és a való életben is hírnevet szereztek. Ilyen hírességek közé sorolhatók például az énekesek, a színészek, a sportolók. Kimagasló aktivitás jellemezi őket, viszont nincs túl erős/valós kapcsolatuk az esetlegesen akár több millió főt számláló követői táborukkal. Habár a közös munka általában rendkívül egyszerű velük, a legdrágább kategóriákat képviselik. Az együttműködés előnyei nyilvánvalóak – a mega influenszereknek látszólag vagy valósan hatalmas elérésük van. Így, feltehetőleg, az együttműködés során reklámozni kívánt tartalom hihetetlenül sok emberhez fog eljutni.

Ha egy vállalkozó egyszerűen azt szeretné elérni, hogy termékét vagy márkáját emberek milliói lássák (éljen a 15 perc hírnév!), a mega influenszerek lehetnek a megfelelő befolyásolók a számára. Habár a vállalkozásoknak nagy lehetőség velük egy együttműködés, nem árt tisztában lennünk néhány dologgal. Fontos a feltérképezés.

Mielőtt kapcsolatba lépne ezekkel az influenszerekkel, győződjön meg arról, hogy a közös munka valóban előnyös a felek számára! Ha úgy tűnik, hogy az influenszer és a célcsoportja között nincs semmiféle interakció, tehát a véleményvezér nem tesz fel, nem válaszol a feltett kérdésekre, és látszik, hogy nem olvassa az üzeneteit, illetve a megjegyzéseket a tartalmai alatt, akkor érdemes kétszer is meggondolni, hogy valóban őt szeretnénk-e megbízni a termék népszerűsítésével. A hátrányokat tekintve a mega influenszerek támogatása elég drága, és néha inkább csak híresek, mintsem befolyásosak. Közönségük általában nagyon változatos, különböző érdeklődéssel, ami némileg megnehezíti a kampányok célzását. Ráadásul minden csoda 3 napig tart!

Az influenszerek csoportosítása és marketingelőnyei

Az influenszerek csoportosítása az általuk képviselt téma alapján:

  • Családi élet
  • Életmód
  • Divat és szépségápolás
  • Utazás
  • Tech és kütyük
  • Környezetvédelem
  • Állattartók
  • Játékosok
  • Utazás
  • Sportolók
  • Zenészek, színészek,
  • Humoristák, híres emberek és még sorolhatnánk

Az influenszerek szerepe napjainkban szinte megkérdőjelezhetetlen fontossággal bír, de sajnos az sem ritka, hogy valaki visszaél az így szerzett hatalmával. Egyes közhiedelmekkel ellentétben az influenszer nem egyenlő azzal a személlyel, aki minden idejét a közösségi média különböző platformjain tölti és fotókat készít önmagáról. A valódi véleményvezérek rendszeresen tesznek közzé bejegyzéseket egy adott témával kapcsolatban kedvenc közösségi média csatornáikon és lelkes, elkötelezett embereket generálnak, akik nagyon odafigyelnek nézeteikre.

Az, hogy egy cég számára ki lesz a megfelelő influenszer több mindentől is függ. Figyelembe kell venni, hogy habár a nano és mikro influenszerek nagyon közeli kapcsolatot ápolnak követőikkel, eléréseik csupán a makro és mega influenszerek töredékét teszik ki. Természetesen opció az is, hogy egy mega influenszer árából sok kisebb partnerrel is szerződjön egy cég, ami hasonló lefedettséget, mégis több összesített tartalmat jelenthet.

Be kell látnunk, hogy az influenszerek munkássága kifejezetten fontos lesz 2022-ben! Az influenszer-marketingben hatalmas, talán még kiaknázatlan lehetőségek rejlenek. Fontos, hogy jól tájékozottak legyünk az influenszereket illetően. A megfelelő influenszerrel és marketing stratégiával vegyítve a felfuttatni kívánt brand hatalmas közönségekhez juthat el. Ha többet szeretne tudni az influenszerek munkásságáról és a fontos marketingtrendekről 2022-ben, olvassa el a linkelt blogbejegyzéseinket!

Források:

Vélemény, hozzászólás?

20 − 17 =