Bor, mámor, wellness és hidegzuhany

Bor, mámor, wellness és hidegzuhany

A WHO szerint az egészség nem csupán a betegség és a nyomorékság hiánya, hanem teljes fizikai, pszichikai és szociális jóllét állapot. De, mint a világon annyi minden más, üzlet is. Így a wellness és az egészségturizmus, mint idegenforgalomi terület, arra specializálódott, hogy a turista utazásának fő motivációja az egészségi állapot javítása, megőrzése, a gyógyulás vagy a megelőzés legyen.

A KSH hivatalos adatai szerint 2009. január-februárban a szálláshelyek árbevétele folyó áron 11%-kal mérséklődött. Ennek háttere az, hogy a kereskedelmi szálláshelyek külföldi és belföldi vendégeinek száma (19, illetve 9%-kal) egyaránt elmaradt az előző évben mért értéktől és a vendégéjszakák száma is (14, illetve 8%-kal) csökkent. A szakmabeliek egy része meglehetősen borúsan látja a jövőt attól félve, hogy a válságkezelési terv lenullázza a hazai szállodaipart. A vendégek kevesebb költése sincs egyenes arányban az általuk elvárt színvonallal. Így egyetlen szálloda sem engedheti meg magának a minőségingadozást, a hibákat, mert az ár- és minőségérzékeny fogyasztó rövid időn belül máshoz fordul.

Ezzel a magyarországi idegenforgalom és turizmus a legtöbb szolgáltató számára valóban olyanná válik, mintha mindennap 10 km-es zsákban futás versenyre nevezne be. „Bár a döntéshozók Magyarország stratégiailag kiemelt ágazataként emlegetik, távolról sem úgy kezelik. Ráadásul ígéretből még mindig sokkal több van, mint tettből. A hazai wellness és spa piac meglehetősen kicsi, a piaci résztvevők száma viszont gyorsan szaporodik.

A gyors fejlődéssel a kínálati oldal szolgáltatáspalettája sajnos nem tart lépést. Erősen patchwork jellegű és hiányzik az igazán tudatos specializáció is. Így azok a vendégek, akik komoly, minőségi wellness és spa szolgáltatást keresnek vagy árérzékenyek ma még sok esetben inkább külföldön, Ausztriában vagy Németországban pihennek. A mi vendégeink 91%-ban családok. Kollegáim feladata és a szolgáltatások kialakítása is ehhez igazodott. Nyitottnak, empatikusnak kell lennünk. Fel kell oldanunk „az életből hozott” feszültséget, ingerültséget és mindemellett hozzá kell járulnunk egy tökéletes és feledhetetlen élményként rögzülő kikapcsolódáshoz.

Ebben az a kihívás, hogy egyszerre kell megtartani és elfelejteni a klasszikus vendéglátást.

De mivel nemcsak versenytársak másolnak bennünket, biztos vagyok benne, hogy jó munkát végzünk. Éppen ezért a válság hatásaira is fejlesztésekkel, új módszerekkel, előrelátóan készülünk. Bízunk abban, hogy a gazdasági helyzet a jövőben még fontosabbá teszi a családot. A velük töltött bepótolhatatlan és vissza nem térő pillanatokat, amihez Alsópáhok és szolgáltatásunk a legtökéletesebb színtér.” – mondja Baldauf Csaba hotel igazgató a Kolping Hoteltől.

A magas minőség iránti elvárás nemcsak az igénybe vett szolgáltatásra, hanem a termékek összetevője mellett az épített környezetre, a specifikus szolgáltatásokra, a szakértelemre, a személyre szabott kezelések és módszerek hatékonyságára, eredményességére, a technikai felszereltségre és az emberi tényezőre is vonatkozik. „Több éves szakmai múlttal, szó szerint saját bőrön elszenvedett próbákkal a hátam mögött én ma már nagyon tudatos fogyasztó vagyok. Mindegy, hogy szalon vagy szállodai szolgáltatás, mindenki számára azt javaslom: merjen kérdezni (hatóanyagokról, eljárásokról, módszerekről) és ha szükséges merjen nemet mondani. Senki számára nem kellemes, ha kiderül, hogy a sok pénzért kifizetett masszázs-alapanyag egyszerű babaolaj. Vagy, hogy a kleopátra fürdőbe zacskós tejet öntenek.” – jegyzi meg Anikó.

Bor, mámor, wellness és hidegzuhanyA gyógy- és wellness turizmus legjelentősebb desztinációi mindig valamilyen természetes gyógytényezőre – víz, klíma, szolgáltatás – épülnek.

Aktív formájukban az igénybevevő maga is mozog, passzív formájukban hagyja, hogy kényeztessék. A wellness fogalma egyesek szerint a betegség, az „illness” ellentéteként került a köztudatba közel 30 évvel ezelőtt, mások szerint a wellbeing és a fitness szavakból rakták össze az Egyesült Államokban a ’80-as években. Ma már egyszerre divat és trend. Egy megelőzéssel elérhető állapotot jelent, az életmódváltás gondolatára építve, amikor az egyén felelősséggel tartozik saját egészségéért. Morbid lehet, de a való világban a tőlünk négy háztömbnyire épült wellness, spa-kozmetika, a pincékben is működő jógastúdió vagy saját fürdőkádunk is lehet wellness. Sajnos vagy szerencsére erre ma már minden bokorban van lehetőségünk. Mert minden egészség-megőrzési, prevenciós programot, egészséggel kapcsolatos kiegészítőt, szolgáltatást a vonzó környezet ígéretével hirdetnek, így aztán lassan a nyilvános WC is wellness, ha patikatiszta.

Magyarországon 135 db gyógy-és wellness szálloda van. Ezek minimum három csillagos, gasztronómiai résszel (bor-, ételspecialitások), kétféle szaunával vagy gőzfürdővel, négyféle szépségápolási szolgáltatással (arckezelés, peeling, haj-, köröm), legalább hatféle masszázzsal (svéd, relaxációs, közérzetjavító, akupunktúra, akupresszúra, izzasztó pakolás), minimum egy beltéri fürdőmedencével (uszoda, pezsgő-, élményfürdő, gyermekmedence) és kardiogépes fittnesszteremmel (sportoktatóval, személyi edzővel) kell rendelkeznie. Feltétel a minimum négyféle rekreációs sportprogram. Egy aerobik-tréning, háromféle közösségi, kulturális, zenei, művészeti programlehetőség és szakképzett személyzet (egy műszakra minimum egy wellness-, vagy azzal egyenértékű végzettségű munkatárs). „Egyre nagyobb az érdeklődés a wellness turizmus iránt, ezt a Turizmus Tanszékre jelentkezők emelkedő száma is mutatja. Ha az oktatók példát mutatnak, figyelmet és tiszteletet tanúsítanak a hallgatók és a tanított szaktárgy iránt, akkor nagy valószínűséggel az új szakember-generáció is ezt a mintát viszi tovább.

Nagyon lényeges a szakma felső- és középvezetőinek következetes, szakmailag hozzáértő irányítása.

Valamint az óriási versenyhelyzetben kollegáik, vendégeik felé tanúsított korrekt magatartása a minőség megtartása mellett vagy éppen annak érdekében. A közép- és felsővezetőknek nagy a felelőssége a különféle szolgáltatások, az arculat meghatározásában és a megfelelő szakemberek kiválasztásában. Ez pedig különösen fontos korunk értékválságában.” – fejti ki dr. Boros Szilvia sportorvos a Szolnoki Főiskola Turizmus Tanszékének tanára. A spa sem csak klasszikus értelemben vett fürdő. Hanem olyan létesítmény vagy egy egész város, amely szolgáltatásaival megnyugtatja, felélénkíti, gyógyítja, egészségesebbé, kiegyensúlyozottabbá teszi a vendéget a wellness állapot elérése érdekében. A spa-élmény négy alapvető követelménye a relaxáció, a reflexió, a revitalizáció és az öröm (a szórakozás). Saját érdekünk, hogy a meghatározásokról pontosan tudjuk, milyen tartalmat takarnak.

A spaklub elsődlegesen klubrendszerű fitness szolgáltatásokat nyújt, a cruise spa hajón kialakított wellness és fitness programokat, egészséges ételválasztékot jelent. A napi spa a spa hotellel ellentétben szépség-, fitness és wellness programokat kínáló létesítmény, ahol nincs lehetőség megszállni. A medical spaegészségügyi intézményeket is jelenthet, a holisztikus spa alternatív módszereket kínál. A fürdő természetes, helyben található ásvány-, termál-, gyógy- vagy tengervízre épül és hidro- balneo- vagy thalasso-terápiás kezelései vannak. A spa üdülő (spa resort) gyönyörű természeti környezetben, civilizációtól rendszerint távol, széleskörű all-inclusive szolgáltatásokat nyújt. „Beauty-, spa, és wellness-kezeléseket biztosító beszállítóként minden szállodai partnerünk számára olyan szolgáltatásokat, alapanyagokat és termékeket igyekszünk biztosítani, mellyel minőség, vendégekre szabott egyéni kezelés és elvárások feletti teljesítmény valósítható meg.

A szépségkezelések alaptermékeit, alapanyagát francia professzionális, első osztályú kozmetikumok jelentik, melyek szigorúan ellenőrzött algahatóanyagokat, gyógynövényeket tartalmaznak. De a magas minőségű termékek mellett kiemelt figyelmet fordítunk a szálloda wellness és spa területén dolgozó szakemberek megfelelő szintű képzésére. Illetve a kiszolgálás hatékonyságának segítésére is. Számunka az jelenti a versenyelőnyt, ha folyamatos együttműködéssel dolgozunk a szálloda sikeréért.” – teszi hozzá Balla Andrea kereskedelmi igazgató az Algologie France termékeket forgalmazó Almási Beauty Kft.-től. Kevesen gondolkodnak így. Pedig még egy dunántúli számára is nevetségesen hangzik a 2 éjszakás Cívis wellnes távol-keleti hétvége, svédasztalos reggelivel. Ami a lélekben szőkéknek biztos különösen ajánlott! Mennyivel szimpatikusabbak a tokaj-hegyaljai Andrássy Kúria Hotel helyi borból és szőlőből készült saját borkozmetikumai. Vagy a kevésbé hirdetett margitszigeti családi bringóhintózás.

Bor, mámor, wellness és hidegzuhanyA hazai gyógy spa szektor helyzetét nem könnyíti meg az egészségügytől való szoros függés. Illetve a vendégek alacsony fizetőképességi kondíciója sem.

Nem meglepő, hogy a szállodák célcsoportjából teljes mértékben hiányoznak a hátrányos helyzetűek és családtagjaik. Annyira, hogy a nagyon is fizetőképes külföldi keresletről is megfeledkeznek. „Tréningtapasztalatunk szerint a turizmus szakma képviselői nem eléggé felkészültek a hátrányos helyzetűekkel történő együttműködésre. Valamint a hazai fogyatékossággal élő személyek, szervezetek sem megfelelő arányban vannak jelen az idegenforgalmi munkaerőpiacon. Partnereink mindig megdöbbennek, ha megtudják: minden negyedik embernek van legalább egy fogyatékossággal élő családtagja, barátja és európai átlagban az 50 év felettiek 33%-a hátrányos helyzetű (szerzett fogyatékosságnak köszönhetően).

Akik hittek trénereinknek, marketingtanácsadónknak és figyeltek a célcsoportra felbecsülhetetlen mértékű előnyhöz jutva tapasztalták meg az akadálymentes turizmus iránti kereslet ugrásszerű növekedését.” – mondja Végh Orsolya a PRove kommunikációs és gazdasági tanácsadó Bt. trénere. S bár a szolgáltatások széleskörűek, az emberek hozzáállását, szemléletét fejleszteni kell. Még akkor is, ha Magyarország wellness adottságai páratlanok és messze nincsenek kiaknázva. „Elhelyezkedésünk is igen szerencsés, hiszen a nyugati országokhoz 1-3 órányi a repülőút. A termál vízkészlet gazdagsága, a Balaton, a borvidékek pedig szinte minden igényt kielégítenek.

Azok számára, akik kiemelt szaktudású, tapasztalatú, személyiségű, kommunikációs képességű, nyelvtudású és motivációjú szakembereket foglalkoztatnak, akiknél a szállodai személyzet attitűdje megfelelő (kellően gondoskodó, figyelmes, alázatos a munkával és a vendégekkel szemben). Akik a konfliktusokat pozitívan, adekvátan kezelik, ugyanakkor észrevétlenek és nem gátolják a vendégek nyugalmát, akkor garantált a siker. Hosszú távon csak a minőségi szolgáltatás sikeres. Hiszek abban, hogy a magyar wellness turizmus folyamatosan emelkedő népszerűsége, híre egy-két év múlva sem szűnik meg. Szép lassan eltűnik a piacról a szellemi és erkölcsi nívótlanság, az emberek pedig belátják, csak összefogással, egymás segítésével tudják elérni egyéni és közösségi céljaikat. Akkor néhány év múlva a magyar egészségturizmus virágozni fog.” – bizakodik a jövő nemzedékének okítójaként dr. Boros Szilva.

Ma még azonban úgy tűnik a meglévő szabályok. A magas Áfa-kulcs, az üdülési csekk adóztatásának bizonytalan perspektívája, az építkezésekre felvett hitelek valóban – pestiesen szólva – hazavághatják az idegenforgalmat. Akkor aztán, itthon tényleg otthon leszünk, ráadásul teljesen egyedül, vendég nélkül, magunkra hagyva.

Vélemény, hozzászólás?

tizennyolc − 17 =