Hírességek terjesztik a COVID-19-cel kapcsolatos téves információkat
Egy új tanulmány azt mutatja, hogy a hírességek a COVID-19 téves információk legfőbb terjesztői a közösségi médiában.
A Reuters Institute új jelentése arra a megállapításra jutott, hogy a hírességek és a politikusok kulcsszerepet játszottak a COVID-19-cel kapcsolatos téves információk terjesztésében a közösségi médiában. Működési elvében ezt úgy kell elképzelni, hogy nem a hírességek hülyeségeinek megosztása a sok, hanem a hülyeségről való beszélés indukál jelentős mennyiségű tartalomáradást.
A Reuters csapata 225, ez év január és március között kitett, közösségi média posztot vizsgált meg mint „hamis” vagy „megtévesztő” tartalom. Az adatkészlet alapján a kutatók arra törekedtek, hogy láthatóvá tegyék, hogyan terjed a téves információ, milyen típusú téves információk lesznek megosztva, és hogyan reagálnak maguk az egyes platformok.
Először is, a Reuters csapata szerint a COVID-19-cel kapcsolatos téves információk leggyakoribb típusa az „újrakonfigurált” anyag,
ami lényegében az igazság megmásítása, szemben a nyílt hazugsággal vagy a félreértéssel. A hamis képtartalmak – mint például valótlan újrakonfigurált tartalmú képek – szintén beletartoznak az „újrakonfigurált tartalom” kategóriába, csakúgy, mint a manipulált képek. Bár a tanulmány készítői megjegyzik, hogy a mintakészletben nem találtak példát mély hamisításra. Az átkonfigurált információk az összes megosztott téves információ körülbelül 59 százalékát tették ki.
Ennek ellenére a teljes egészében csak kitaláción alapuló téves információk a COVID-19-cel kapcsolatos összes poszt 38%-át tették ki. Ezek a hozzászólások szándékos, célzott erőfeszítések voltak a félreinformálásra vagy a félrevezető információk megosztására. Mivel ennek súlyos következményei lehetnek, ezért minden platform fokozza erőfeszítéseit az ilyen hozzászólások eltávolítása érdekében.
Az ilyen típusú téves információk megosztásával kapcsolatban a kutatók megállapították, hogy a hírességek, illetve közkedvelt felhasználók játszanak kulcsszerepet. Mind a hamis állítások érvényesítésében, mind azok terjesztésében. Különböző hírességek, politikusok és más közszereplők megosztották a megtévesztő elméleteket és a megtévesztő információkat. Például Woody Harrelson a közelmúltban megosztott egy posztot, amelyben felvázolta a széles körben diszkriminált elméletet, miszerint az 5G átviteli tornyok hozzájárultak a COVID-19 terjedéséhez. (Ezt ma már törölte.)
A Reuters csapata úgy találta, hogy a magas szintű felhasználók hozzászólásai és a megtévesztő kijelentések a teljes megnyilvánulás 69%-át tették ki.
Ugyanakkor a hírességek csak a hamis állítások megosztásával járó összes üzenet 20 százalékát tették közzé. Így az adatok tovább erősítik a hírességek és véleményvezérek hatalmát az információk terjesztésében. A véleményük számít, és bár az adathalmazban szereplő számos megtévesztő poszt politikusoktól származik, fontos megjegyezni, hogy a hírességek ereje abban nyilvánul meg, hogy a káros és aggasztó mozgalmakat támogatják-e vagy sem.
Az egészségügyi hatóságok lehetséges válaszlépési taktikája, ha beszélnek ezekkel a prominens felhasználókkal és elmagyarázzák nekik a tudományt, azért, hogy ne támogassák a hülyeségeket. A közösségi médiaplatformok a mintákban hamisnak minősített közösségi médiabejegyzések többségére valamilyen módon reagáltak. Ennek ellenére az is látszik, hogy a vállalatok között nagyon jelentős eltérések mutatkoznak. Míg a COVID-19 hamis üzenetek 59 százaléka továbbra is aktív a Twitteren, közvetlenül figyelmeztető címke nélkül, ez a szám 27 százalék a YouTube-on és 24 százalék a Facebookon.
Tehát a Twitter eddig a legrosszabb módon hajtja végre a megtévesztő COVID-19 információk eltávolítását vagy címkézését.
Ennek oka valószínűsíthetőleg részben a Twitter azon álláspontja az oka, amely a politikai vezetők tweetjeivel szembeni jelentős fellépés ellen mutatkozik. A Twitter régóta küzd azzal, hogyan kezelje Trump elnök tweetjeit. Különös tekintettel arra, hogy már sok felhasználó sürgette Trump gyengébb vagy megkérdőjelezhető állításainak eltávolítását a közösségi média oldaláról. A Twitter e követelések közül sokat figyelmen kívül hagyott, megjegyezve, hogy azok közérdekűek. Noha a fenti felsorolás még akkor is a mennyiségen alapul, nem pedig a befolyáson. Ez arra utal, hogy a Twitternek még sok tennivalója van a saját hálózatán lévő csevegéseinek tisztításában.
A Reuters az ilyen kérdések kezelésére vonatkozó ajánlásaiban azt mondja, hogy az erősebb álláspontot képviselő platformok és hírközpontok jelentős tisztogató hatást gyakorolhatnak, de ez nem kockázatmentes. A COVID-19-cel kapcsolatos téves információk terjesztésének súlyos következményei lehetnek, de a szabad vélemény nyilvánításának lehetőségét sem ildomos a végletekig korlátozni.
Vélemény, hozzászólás?