Megújult a digitális közönségmérés Magyarországon

Megújult a digitális közönségmérés Magyarországon

Új korszakba lép a magyar médiumok közönségmérése. A Digitális Közönségmérési Tanács (DKT) 2020. október 1-jétől bevezette a e.gemius nevű szoftvert, ami számos új lehetőséggel jár.

A magyarországi internetes médiumok látogatottságát mérő szervezet hosszú, részletes tesztelések és a magyar igényekre történő specializálás után döntött a változás mellett. A DKT tájékoztatása szerint a szoftver több új elemzési lehetőséget biztosít, melyek segítségével mélyebb és pontosabb mérések végezhetők.

Mivel foglalkozik a DKT?

A DKT egy iparközi szervezet, amely elsődlegesen médiakutatási tevékenységet végez, pontos feladata a magyar piacon működő digitális médiumok forgalom- és közönségmérésének elkészítése a 15 év feletti lakosság körében. Emellett képviseli az ügyfelei érdekét a Gemius szolgáltatónál, ami adatokkal és technikai háttérrel támogatja az elemzőket.

Médiakutatásnak nevezzük a médiafogyasztási szokásokra irányuló elemzéseket, statisztikai kimutatásokat és az ezekből levont következtetéseket.

Közönségmérési módszereket először az 1920-as években a rádióhallgatók felmérésére alkalmaztak. Azóta a digitális közönségmérés rengeteg fejlődésen ment keresztül, új eszközök, részletesebb módszertanok jelentek meg, párhuzamosan a médiumok fejlődésével. Az 1950-es évektől a legnagyobb hangsúly a televíziónézők elemzésén volt, de az utóbbi 1-2 évtized már sokkal inkább arról szólt, miként lehet az online tartalomfogyasztók szokásait minél mélyebben elemezni.

Ez a tendencia vezetett odáig, hogy jelenleg az egyik legkomolyabb emberi jogi probléma az internetes felhasználók adataival való visszaélés. Az online térben szinte minden információt megosztunk magunkról. Ezeket a digitális közönségmérés segítségével a multicégek leginkább célzott hirdetésekhez használják. Azonban az utóbbi időben több olyan példáról tudunk, amikor valamilyen egyéb gazdasági vagy politikai érdeket támogattak ezekkel az adatokkal.

A tartalomfogyasztók által megosztott információk számtalan módon hasznosulhatnak a médiumok kezében. Következtetni lehet, például az olvasók demográfiai és életstílus jellemzőire (például életkor, régió, jövedelem). Elemezni lehet a látogatók internetezési szokásait, azaz, hogy mennyi időt tölt el egy lapon, milyen tartalmak érdeklik, hányszor járt a weboldalon, vagy éppen milyen eszközt használt. A folyamat során feldolgozott adatok ilyen módon segítséget nyújtanak a digitális médiumoknak tartalomkészítésük optimalizálásában.

Az e.gamius szoftver online bárhonnan elérhető singlesign-on szoftver online bárhonnan elérhető singlesign-on

A kép csak illusztráció.

Mik az előnyei az új szoftvernek?

  • Az e.gemius szoftver online bárhonnan elérhető single sign-on (egyszeri webes bejelentkezés) módon, ami lehetővé teszi a zavartalan távmunkát vagy éppen a homeoffice munkavégzést, ami a jelenlegi helyzetben igencsak hasznos tulajdonság.
  • Az új kezelőfelület könnyebben kezelhető, mint a korábban használt szoftverek.
  • Lehetővé vált tetszőleges időperiódusok (12, 24 nap) lekérdezése, ami hatalmas előny a korábbi kötött időtartamú (havi, heti) elemzésekkel szemben.
  • Az úgynevezett API (alkalmazásprogramozási felület/interfész) segítségével a szoftver automatizáltan képes adatbányász megoldásokkal, demográfiai adatokkal, riportokkal segíteni az elemzők munkáját. Ez hozzájárulhat a programmatic kampányok – hirdetési felületek programozott, algoritmusalapú adásvétele–sikeréhez.
  • Az e.gemius lehetővé teszi cross-média mérések elkészítését is. Ez olyan integrált, médiaplatformokon átívelő kutatásokat jelent, amelyek átfogóan értékelik a tartalomfogyasztási szokásokat. A médiapiac folyamatos változásával ez hosszútávon egy elengedhetetlen eszköz lehet a hazai médiumok számára.
  • Lehetőség van az applikációkkal kapcsolatban demográfiai és keresztfogyasztási adatok elemzése az applikációkkal kapcsolatban is. Ehhez kapcsolódóan a program képes követni a megnyitási gyakoriságot (frequency) és az elérést (reach) is.
  • Azonos módszertani alapokon fog működni a Gemius összes terméke hazánkban is és a kezelőfelületük is egységessé válik.

A felgyorsult médiapiacon, ahol hetente jelennek meg új fogyasztási trendek rendkívül fontos, hogy az új módszerek segítségével a hirtelen, tömegekre hatással lévő változások, mint amilyen például a koronavírus is volt, is elemezhetőek legyenek.

„Összességében elmondható, hogy az e.gemius bevezetésével még pontosabbá és kényelmesebbé válik a digitális közönségmérés-kutatás” – foglalta össze Gerentsér Imre, a DKT ügyvezetője.

Az e.gemius szoftver használatának október elsejei bevezetése mellett a korábbi rendszerek, a Rating.gemius.com és a gemiusExplorer adatai még 2021. augusztus 31-ig elérhetőek lesznek a szakemberek számára a digitális közönségmérés céljából.

Vélemény, hozzászólás?

2 − egy =