2022.04.20. in marketing és pr

Milyen apró lépések szükségesek egy webshop kialakításához?

Webshop kialakításának elfeledett lépései

Napjainkban a lehető legtöbb dolgot online intézzük és ebbe beletartozik a vásárlás is. Ráadásul egyre több ember gondolja, hogy vállalkozását egy webshop keretei között működteti majd.

A világjárvány is rásegített arra, hogy egyre többen döntenek arról, belevágnak egy webshop üzemeltetésébe. Ebben a cikkünkben összegyűjtöttük azokat a feltételeket, amelyek egy webshop elkészítéséhez és szakszerű beüzemeléséhez szükségesek.

Azt még az elején érdemes megemlíteni, hogy egy webshopot kialakítani pont olyan nehéz és pont ugyanannyi felelősséggel jár, mint vállalkozást vezetni vagy üzletet nyitni. Ezért mielőtt belevágnánk a konkrét célok meghatározásába, először is határozzuk meg az alapokat! Egy webshop-motorral rendelkező weboldal és e-kereskedelemmel foglalkozó vállalkozói tevékenység létrehozásához elengedhetetlen valamilyen vállalkozási forma megléte és a számlaképesség. Ezért fontos lehet kikérni könyvelőnk, jogi képviselőnk, marketingtanácsadónk véleményét, tanácsát. Valamint a kereskedelmi tevékenység bejelentéséről sem szabad megfeledkeznünk a területileg illetékes jegyzőnél. Most ugorjuk át azt a részt, hogy domain, tárhely, weboldal, termékfotózás, szöveg és SEO, mert ezek az alapok! A kisebb elemek azok, amik rendszerint elmaradnak.

Elsőként hozzunk létre egy virtuális szerződést és írjuk meg az Általános Szerződési Feltételeket (ÁSZF)!

A szerződéses tájékoztatás legelterjedtebb és kötelező módja az általános szerződési feltételek létrehozása, amelyben a vállalkozás rögzíti azon feltételeket, amelyeket a webshop üzemeltetője alkalmaz az online vásárlások során. Az ÁSZF-et az értékesítés polgári jogi feltételeinek meghatározásával kapcsolatos speciális szabályok szerint kell kialakítani. Ide sorolandók például a teljesítésre, a fogyasztói elállás jogára, adatvédelemre, és az illetékességre vonatkozó szabályok.

Az ÁSZF többek között a termék/szolgáltatás lényeges tulajdonságait, a vállalkozó adatait és elérhetőségeit, a teljesítés feltételeit, az elállási jog gyakorlásának határidejét és egyéb feltételeit, szavatosságra és jótállásra vonatkozó tájékoztatást, valamint a szerződéskötés nyelvét és a panaszkezeléssel kapcsolatos tudnivalókat tartalmazza.

Az ÁSZF mellett hasonlóan fontos szerepet tölt be a GDPR, ami 2018. május 25-e óta kötelező

Az adatkezelési tájékoztató meghatározása azért fontos, mert webshopunkkal általában magánember természetű fogyasztókkal, vevőkkel az interneten keresztül tartjuk a kapcsolatot, ennek következtében adatokat raktározunk és így adatkezelővé válunk. Adatkezelőként a kezelt adatok köréről, az adatkezelés jogalapjáról és időtartamáról érdemes tájékoztatni a felhasználókat, megfelelve a jogi szabályainak. Egy korrekt adatkezelési tájékoztatónak az adatkezelő adatait és elérhetőségeit, az adatvédelmi tevékenységeket, az adatkezelés célját, jogalapját, a kezelt adatok körét és az adatkezelés időtartamát, adattovábbítás esetén azok címzettjét és az adattovábbítás okát, az érintettek jogairól, jogorvoslati lehetőségeiről szóló tájékoztatást, valamint a személyes adatok kezelésére vonatkozó szabályokat kell tartalmaznia. Mivel a korábbi adatvédelmi bejelentést megszüntették, már nem kell adatvédelmi nyilvántartási számot igényelni a NAIH-tól.

Impresszum kötelezettsége

2014. január elsejétől törvényi előírás, hogy a honlapon kötelező feltüntetni a honlap üzemeltetőjének adatait, más néven az impresszumot. Ebből kifolyólag minden felelős honlaptulajdonosnak gondoskodnia kell arról, hogy a megfelelő adatok felkerüljenek az oldalára, eleget téve a szabályban leírtaknak.

Az impresszum teljes, vagy kötelező elemeinek hiánya miatt a fogyasztóvédelmi hatóság eljárást indíthat és adott esetben megbírságolhatja a honlap, illetve a webáruház üzemeltetőjét. A bírság összege a vállalkozás típusától függően 15 000 forinttól akár 500 millió forintig is terjedhet.

Az impresszumban kötelezően feltüntetendő elemek a következők:

  1. a szolgáltató neve,
  2. a szolgáltató székhelye, telephelye, ennek hiányában lakcíme,
  3. a szolgáltató elérhetősége,
  4. a szolgáltatót nyilvántartásba vevő hatóság,
  5. adószám,
  6. hatósági engedély,
  7. kamara,
  8. valamint a tárhelyszolgáltató adatai.

Az impresszumot sokan az ÁSZF-be gondolják betenni, de közvetlenül a honlapon kell feltüntetni, könnyen hozzáférhető módon. A legbiztosabb megoldás ezért egy külön menüpont létrehozása!

Végül jöhetnek az apróságok

Kiemelt szerepe van a szállítási és fizetési feltételekről való tájékoztatásnak, az úgynevezett cookie-kezelésnek, a véleménykezelésnek, a vásárlási információknak és akár a használati útmutatónak is. Végül, de nem utolsó sorban itt a biztonság kérdése és a minimum elvárás a https.

B2B vagy B2C? a webshop nagy kérdései

B2B vagy B2C?

A Business-to-Business a webshopok életében egyedi, ekkor a vállalatok online adják el a termékeiket vagy szolgáltatásaikat más cégeknek. Teszik ezt anélkül, hogy a fogyasztó részt venne az értékesítés folyamatában. Jellemzően ilyenek lehetnek a nagykeres webáruházak. Egy B2B webáruház fejlesztése minden esetben széles körű tervezési folyamattal, közös igényfelméréssel kezdődik. Fontos kérdés, hogy csak az online rendelési felületünket akarjuk kialakítani, vagy egyéb eladási folyamatainkat is szeretnénk digitalizálni, automatizálni? B2C (Business-to-Consumer) piacon tevékenykedik az a vállalkozás, aki magánszemélyeknek (végfelhasználóknak és fogyasztóknak) kínálja fel termékeit, illetve szolgáltatásait.

Amennyiben a vállalkozás az üzletköteles termékek mellett az üzletben bejelentés alapján forgalmazható terméket is forgalmazni kíván, az e termékek forgalmazására vonatkozó bejelentését a működési engedély iránti kérelemben is megteheti. Ilyenkor két eshetőségről beszélünk.

Ha egy webshop létrehozásához szükséges a működési engedély, akkor a feltételek közé tartozik az, hogy meghatározzák valamely gazdálkodási formát, a NAV-hoz, KSH-hoz, és területileg illetékes önkormányzathoz való bejelentkezés és bankszámlanyitás. Fontos továbbá a kereskedelmi tevékenység bejelentése a székhely szerinti jegyzőnél (illetékköteles), termék vagy szolgáltatásértékesítéshez szükséges tevékenységi kör/körök megléte, speciális termék esetén pedig az értékesítéshez szükséges külön szakhatósági engedély megléte, a munka- és tűzvédelmi kötelezettségek, valamint a szabályok készítése. Nem beszélve a „4791 – Csomagküldő, internetes kiskereskedelem” tevékenységi kör meglétéről.

Ha egy webshop létrehozásához NEM szükséges a működési engedély, akkor a lista az alábbi feltételekkel bővül: Be kell nyújtani a működési kérelem nyomtatványt, melyhez csatolni kell a vállalkozói igazolvány másolatát, vagy a gazdasági társaság cégkivonatát, az üzlet használatát igazoló okiratot (bérleti szerződés és tulajdoni lap), a tevékenységtől függő szakhatósági hozzájárulást és a tevékenység gyakorlásától függően, ha szükséges, akkor a szakképesítést igazoló okiratot is.

A tökéletes domain

Visszakanyarodva a technikai alapokhoz elmondhatjuk, hogy a jól működő webshop egyik legfontosabb alappillére a tökéletes domain kiválasztása. Ha nem megfelelően választjuk meg az áruházunk elérhetőségét, nagymértékben hátráltatjuk a saját dolgunkat, amelyet később a forgalmunkon is megérezhetünk majd. Fontos leszögezni, hogy a domain kiválasztása egy kimondottan hosszú távú elköteleződés, hiszen ez lesz az a név, amin a webáruházunk üzemel majd.

Fontos, hogy egy rövid, érthető, könnyen kiejthető és leírható nevet válasszunk a webshop számára! Ha van rá lehetőség, építsünk kulcsszót a domain-be, amellyel utal a tevékenységünkre, a termékre. Hasonlóan fontos az is, hogy a célközönségnek megfelelő nevet válasszunk és kerüljük a félreérthetőségeket, az ékezetelhagyás miatti módosult jelentést és kötőjelek használatát! Érdekesség, hogy ma már .shop végződést is választhatunk. A szerzői jogokra fordított figyelem is elengedhetetlen, hiszen olyan nevet nem választhatunk, amely valamilyen másik cég, esetleg szervezet tulajdonába tartozik. Ha megtaláltuk a számunkra legtökéletesebbet és az minden elképzelésünknek – valamint az itt összefoglalt pontoknak is – megfelel, ajánlatos lehet a hasonló domainnevek lefoglalása. Gondolunk itt a „.hu” és „.com” végződésekre.

Ezek mellett fontos, hogy különböző közösségi média platformokat is leellenőrizzünk annak érdekében, hogy megbizonyosodjunk, nem létezik az általunk képviselni kívánt névvel, értékkel és tartalommal hasonló profil a világhálón.

A termékek

A rendelkezésre álló piaci rés, a jogi környezet, valamint az esetleges versenytársak feltérképezése létfontosságú lehet a biztonságos pozicionálás érdekében.

Termékünkkel kapcsolatban az alábbi főbb tényezőket érdemes figyelembe venni:

Meg kell felelnie a szerződésben foglalt leírásnak, mennyiségnek, minőségnek, típusnak, valamint rendelkeznie kell a szerződésben meghatározott funkcionalitással, kompatibilitással, interoperabillitással és egyéb jelzőkkel.

A magyar jogszabályok alapján, ha a termék hibája gyártási folyamatra vezethető vissza, (tehát mondjuk az összeszerelési útmutató hiánya) a fogyasztó nem a gyártóval szemben fog fellépni, hanem a vállalkozással, akitől vásárolt. Ha az áru digitális elemeket tartalmaz, akkor biztosítani kell ezeknek a frissítését. Ha minta/próba/modell verzió alapján vásárolt a fogyasztó, a szolgáltatott dolog feleljen meg ezen tulajdonságoknak és leírásoknak!

Nyilvános kijelentésekre úgy kell gondolni, hogy bármilyen reklámot is teszünk közzé, bármilyen kereskedelmi kommunikációt, katalógust, termékbemutatót tartunk vagy a honlapunkon előtte-utána képeket és felhasználó véleményeket írunk/jelenítünk meg, az ezekben tett kijelentések mind számon kérhetők.

Fontos, hogy webshop esetében is specializálódjunk az általunk értékesíteni kívánt termékre! A jövőbeli webshopunkkal számos lenyűgöző lehetőség nyílik meg a számunkra. Idővel nagyon sok pénzt spórolhatunk meg, ha tudjuk, hogy mely szempontok alapján érdemes értékelnünk a jövőbeli termékeinket egy validáció során. A vállalkozás számára akkor alacsony kockázatú egy termék, hogy ha nem romlandó, nem kell túlságosan nagy készletet tartani belőle raktáron, nem sérülékeny és könnyen szállítható, viszont a vásárló számára pedig akkor számít alacsony kockázatúnak egy termék, amennyiben annak ára nem haladja a termék típusához viszonyított lélektani határt.

Az utóbbi idők fontosabb jogszabályi változásai, a mit a webshop ÁSZF-ében módosítani kell

1. A hibás teljesítés vélelme 1 évre emelkedett

A fogyasztóvédelmi törvény új jogszabálya kimondja: ellenkező bizonyításáig vélelmezni kell, hogy az áru teljesítésének időpontjától számított 1 éven belül felismert hiba már az áru teljesítésének időpontjában fennállt, kivéve, ha ez a vélelem az áru természetével vagy a hiba jellegével összeegyeztethetetlen. Vagyis a korábbi Ptk-ban lévő 6 hónapos vélelmet 1 évre emelte a rendelet. Így a vállalkozás ezalatt az 1 év alatt csak akkor tagadhatja meg szavatossági kötelezettségeinek teljesítését, ha bizonyítja, hogy a hiba a teljesítést követő ok miatt következett be. A fogyasztónak 1 évig semmit nem kell bizonyítania.

2. Szavatosság és jótállás

A vállalkozás saját költségére kell biztosítsa egy kicserélt áru visszavételét. Ha a kijavítás vagy kicserélés olyan áru eltávolítására vonatkozik, amelyet az áru jellegének és céljának megfelelően – a hiba felismerhetővé válása előtt – üzembe helyeztek, akkor a kijavításra vagy kicserélésre vonatkozó kötelezettség magában foglalja a nem megfelelő áru eltávolítását és a csereként szállított vagy kijavított áru üzembe helyezését vagy eltávolítását, illetve az üzembe helyezés költségeinek viselését.

3. Kellékszavatosság

2022. január 1-jétől a hatályos rendelkezés alapján a fogyasztó akkor is jogosult – a szerződésszegés súlyához igazodva – az ellenszolgáltatás arányos leszállítását igényelni, vagy az adásvételi szerződést megszüntetni, ha:

  • a vállalkozás nem végezte el a kijavítást/kicserélést, vagy elvégezte, de nem biztosította saját költségére a kicserélt áru visszavételét, vagy megtagadta az áru szerződésszerűvé tételét;
  • ismételt teljesítési hiba merült fel, annak ellenére, hogy a vállalkozás megkísérelte az áru szerződésszerűvé tételét;
  • a teljesítés hibája olyan súlyú, hogy azonnali árleszállítást vagy az adásvételi szerződés azonnali megszüntetését teszi indokolttá;
  • a vállalkozás nem vállalta az áru szerződésszerűvé tételét, vagy a körülményekből nyilvánvaló, hogy a vállalkozás ésszerű határidőn belül vagy a fogyasztónak okozott jelentős érdeksérelem nélkül nem fogja az árut szerződésszerűvé tenni.

Ha a fogyasztó hibás teljesítésre hivatkozva kívánja megszüntetni az adásvételi szerződést, a vállalkozást terheli annak bizonyítása, hogy a hiba jelentéktelen.

2022. január 1-jétől a fogyasztó és vállalkozás közötti – ingó dolognak minősülő áru adásvételére, digitális tartalom szolgáltatására vagy digitális szolgáltatások nyújtására irányuló – szerződés esetén a fogyasztó kellékszavatossági jogai gyakorlása keretében a hibát a kötelezett költségére maga nem javíthatja ki, illetve mással sem javíttathatja ki azt.

4. Gyártói jótállás

Ha a gyártó egy bizonyos áru tekintetében meghatározott időtartamra jótállást biztosít, akkor a fogyasztó közvetlenül a gyártótól követelheti a tartósságra vonatkozó jótállás teljes időtartama alatt, hogy az áru hibáját javítsa ki, vagy az árut cserélje ki, a kellékszavatossági jogok gyakorlására vonatkozó szabályok szerint. A gyártó tartós adathordozón köteles jótállási nyilatkozatot tenni.

5. Digitális elemeket tartalmazó áru

Az ilyen áru ingó dolog. A digitális tartalmat vagy digitális szolgáltatást magában foglaló, vagy azzal összekapcsolt áru az érintett digitális tartalom vagy digitális szolgáltatás hiányában nem tudná betölteni funkcióit. Ilyenkor a vállalkozásnak biztosítania kell, hogy a fogyasztó értesítést kapjon az áru digitális tartalmának vagy az azzal kapcsolatos digitális szolgáltatás olyan frissítéseiről – például biztonsági frissítések –, amelyek az áru szerződésszerűségének fenntartásához szükségesek. Biztosítania kell, hogy a fogyasztó megkapja azokat.

A vállalkozás 2 évig, de ha 2 évnél tovább tart a folyamatos szolgáltatás, akkor a folyamatos szolgáltatás teljes időtartama alatt felel a teljesítés hibájáért. Ezen időtartamok alatt a vállalkozást terheli annak bizonyítása, hogy a szóban forgó időtartam alatt felismert hibával érintett szolgáltatás a szerződés szerinti teljesítés időszakában szerződésszerű volt.

2022. május 28-tól új változások jönnek, amik a webshop működését is érintik majd, ezekről a következő blogbejelgyzésünkben olvashat.

Szükség esetén érdemes konzultálni szakjogásszal is!




Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

20 + nyolc =