A pénzcsinálás tudománya
A PRove Kommunikáció ügyvezetője, Szoboszlai Krisztina, azon szerencsés kevesek közé tartozik, akik a gimnáziumból kikerülve már tisztában voltak vele, mivel szeretnének foglalkozni életük hátralévő részében.
Több diplomát szerzett és MBA-n végzett, de mindvégig tudta, hogy a marketing területén akar majd elhelyezkedni. Az egyetemi újság és a kollégiumi színházból egyetemi színházzá vált társulat marketingese volt, első cégét még felsőfokú tanulmányai alatt, egészen fiatalon alapította. Az a hír járja róla, hogy vele nem művészet a „pénzcsinálás”.
Kiss Zsófia (K. Zs.): A marketing területén nagy átalakulások zajlottak le az utóbbi évtizedekben. Ön, aki fiatalon alapította első cégét, hogyan élte meg ezeket a folyamatokat?
Szoboszlai Krisztina (Sz. K.): Az utóbbi néhány évben a reklámpiac átalakulásának hátterében elsősorban az online felületek megjelenése és elterjedése áll, ez új kihívásokat állított a szakma elé. Az új technológiákkal, csatornákkal és eszközökkel minden cégnek, a marketinggel foglalkozó vállalkozásoknak is, folyamatosan lépést kell tartania. Az új eszközök megjelenésével a nyomtatott hirdetések jelentősen háttérbe szorultak évekkel ezelőtti pozíciójukhoz képest, de nem csak ebből a szempontból zajlottak le változások.
A fogyasztók befogadóképessége is átalakult, ingerküszöbük magasabbá vált. Fogalmazhatunk úgy is, hogy a globalizációnak köszönhetően hamarabb lehet világhírnevet szerezni, de az rövidebb ideig tart, mert másnap már megjelenik a következő újdonság. Emiatt a marketing-szakembereknek proaktívnak és célcsoport-tudatosabbnak kell lennie, ha hatékonyan szeretnék elvégezni a rájuk bízott feladatokat.
A kampányoknak sokkal célzottabbnak kell lenniük, hogy felkeltsék azok figyelmét, akiknek a terméket vagy a szolgáltatást szánják. Ügyfeleink részéről jellemzően nagy az igény a közösségi médiában való aktív jelenlétre, ami már nem csak a Facebook platformját jelenti és önmagában már a lájkok száma sem indikátora a sikernek. Bár általánosságban valóban háttérbe szorult, az offline marketing, vagyis a nyomtatott hirdetés, az online mellett az újságcikkek, a pr-tevékenység nagyon is hatékony lehet, ha a megcélzott fogyasztói réteg ilyen úton is elérhető.
K. Zs.: Miben nyújt újat a PRove Kommunikáció a marketingcégek egyre bővülő piacán?
Sz. K.: Ahogy egyre többen foglalkoznak marketinggel, egy kis- vagy középvállalkozónak nehéz felmérnie, valóban azt kapta-e, amit kell. Cégünk nagy hangsúlyt fektet többek között arra, hogy az általunk készített és kezelt weboldalak mindig az ügyfél tulajdonát képezzék. Általában a mi feladatunk a tartalommal való feltöltés is, de mindig megmutatjuk, hogyan kell az online felületeket szerkeszteni, hogy ügyfeleink aktív résztvevői lehessenek a későbbi folyamatoknak. Speciális szakterületeink között van a kozmetikai termékek piaci bevezetése, legyen szó akár belföldi, akár külföldi forgalmazásról, illetve szakszerű segítséget tudunk nyújtani a nemzetközi piacra való kilépésben is. Úgy gondolom, megkülönböztet minket a versenytársaktól, hogy integrált marketingszemlélet szerint dolgozunk.
K. Zs.: Önben mi miatt fogalmazódott meg a saját vállalkozás gondolata? Van esetleg tanácsa azoknak, akik hasonló terveket dédelgetnek?
Sz. K.: A PRove Kommunikáció nem az első cégem. Az egyetemi éveim alatti első cégalapításnak praktikus oka volt: a piacon ilyen formában lehetett a legjobban érvényesülni. Amikor az ember egy ilyen terv megvalósítása mellett dönt, a legfontosabb, hogy legyen türelmes önmagával, ne gondolja, hogy ő az atyaisten, mert hirtelen sikeres lett és ne fogadja el, hogy elbukott, ha nem lesz azonnal sikeres. Fontos készen állni arra is, hogy rengeteg saját energiát fektessünk az álmaink megvalósításába.
K. Zs.: Hogyan járulhatnak hozzá maguk az ügyfelek saját sikerükhöz?
Sz. K.: Mindenkihez nagyon közel áll a saját vállalkozása, ezért ahhoz, hogy valaki máshoz forduljunk tanácsért, vagy másokra bízzuk bizonyos döntések meghozatalát, az együttgondolkodás mellett bizalom és az információk megosztása szükséges. Ha valaki határozott célokkal rendelkezik, és látja maga előtt az irányokat, az sokban hozzájárul az eredményhez. Mi azt valljuk: „Aki szárnyalni vágyik, nem engedheti meg magának, hogy a földön kússzon.”. Úgy érzem, ez számunkra és az ügyfeleink számára is inspiráció.
A megbízó esetében is nagy előny, ha képes integráltan gondolkodni a cégéről. A PRove Kommunikáció nagy hangsúlyt helyez arra, hogy a cégvezetők el tudják sajátítani ezt a szemléletet. Egy új marketingstratégia akkor lehet igazán sikeres, ha az ügyfeleink is nyitottak a változásra. Van, aki nehezen változtat a több éven keresztül berögződött folyamatokon, de a változáskezelés „tanulható”. Modern világunkban sokféle kihívással kell szembenézni, az ezekből fakadó stresszt sokan nem képesek feldolgozni. Van néhány ügyfelünk, aki személyes problémákkal küzd, nincs tisztában saját képességeivel, készségeivel. Szerencsére van olyan pszichológiai végzettségű coach kollégánk, aki tud segíteni az ilyen helyzetekben is.
K. Zs.: Mi jelenti a legnagyobb kihívást a munkájuk során?
Sz. K.: Néha úgy érkezik hozzánk valaki, hogy van egy problémája, amit mások nem tudtak megoldani, ez örömteli kihívás, mert szeretjük a komplex feladatokat. Mai világunkban az is egyfajta kihívás, hogy folyamatosan jelennek meg új eszközök, csatornák, amelyekhez gyorsan kell alkalmazkodni, tanulni és állandóan figyelni kell. Bizonyos értelemben persze minden munka egy új kihívás, amit pozitívumként élünk meg, hiszen ettől lesz változatos az, amivel foglalkozunk. Az elvem, hogy csak az jelenti a minőséget, amikor az ügyfél elvárásai felett tudunk teljesíteni, a csapatra is ráragadt. Ezért örülök annak, hogy a mindennapi munkánkat is kreatívan, nagy erőbedobással végezzük.
K. Zs.: Mely szolgáltatásaik számítanak a legnépszerűbbnek?
Sz. K.: Az online marketing világában a legtöbben honlapkészítésre, illetve -optimalizálásra, adwords hirdetések kezelésére, a közösségi médiacsatornák koordinálására és látogatottságnövelésre kérnek fel bennünket. A folyamatosan fejlesztett honlap ma már alapkövetelmény egy sikeres vállalkozás számára, a készítése során mindig a megrendelő kommunikációs és üzleti stratégiájához, márkaszemélyiségéhez igazodunk. Nagyon fontos, hogy a felület letisztult, a tulajdonos és a felhasználók számára is könnyen kezelhető, mobil- és tabletbarát legyen, illetve a lehető legjobban megfeleljen a célcsoport funkcionális igényeinek.
Olyan honlapokat adunk át, ahol minél többen, minél hosszabb ideig tartózkodnak, visszatérnek rá, vagy adott esetben ezen keresztül vásárolnak. Szerencsére az olyan offline szolgáltatásaink is népszerűek maradtak, mint a sajtótájékoztatók megszervezése, sajtóközlemények kiadása, illetve általában a sajtókoordináció és -kapcsolattartás. Sokan igényt tartanak pr-stratégia kidolgozására, marketingkommunikációhoz kapcsolódó tevékenységekre és tartalommenedzsmentre is
Több kiállításon való megjelentetést is ránk bíznak, hiszen az ötlet megszületésétől a tervezésen át a kivitelezésig a teljes folyamatot képesek vagyunk megvalósítani. Újabban nagy érdeklődés mutatkozik a nemzetközi kapcsolatok iránt is. Szolgáltatásaink mellett fontos lehetőség, hogy bevezethettük a PRove Card-ot, aminek megvásárlásával ügyfeleink több mint 1000 helyszínen, átlagosan 10%-os kedvezményt vehetnek igénybe. A szolgáltatók listáját, a kártyával kapcsolatos információkat minden érdeklődő megtalálhatja a honlapunkon.
K. Zs.: A kínált szolgáltatások közül az Ön számára melyik a legtesthezállóbb?
Sz. K.: Csapatunk nagy pozitívuma, hogy mindenkinek megvan a maga szakterülete, nem kell, hogy mindenhez professzionálisan értsek. Például a programozással nálam sokkal okosabbak foglalkoznak. Élvezem a változatos feladatokat, de talán a marketingtanácsadás az a terület, ami leginkább természetemből fakad, ezt nem igazán lehet „kikapcsolni”. Az ügyfelek viccesen azt szokták mondani, hogy a pénzcsinálás művészetét tanítanom kellene. Külső szemlélőként képesek lehetünk objektívebben, más perspektívából látni egy cég tevékenységét, fókuszálni a valóban hasznot hajtó tevékenységekre. A tanácsadás nemcsak krízisek, változások esetében jön jól, hanem akkor is, ha egy cégnek jó tervei vannak, de valami miatt nem tudja azokat megvalósítani, vagy nem működik hatékonyan a szervezet belső kommunikációja, személyi oldala. Ezért szeretem az integráltmarketing-szemléletet is.
K. Zs.: Milyen elképzelései vannak a jövőre nézve, ami a PRove Kommunikációt illeti?
Sz. K.: Nagy tervünk a külföldi kapcsolatok további bővítése, illetve a már kialakult európai piac kiterjesztése. Ezen kívül az önfejlesztésre, az új lehetőségek keresésére is szeretnénk több időt szánni. Régebben szerveztünk különböző, bárki számára nyitott tanfolyamokat, mint amilyen a kávé-, vagy a protokolltanfolyam, ezeket is szeretnénk újra elindítani.
K. Zs.: Hogyan fogalmazná meg a cég filozófiáját?
Sz. K.: Arra a kérdésre, mit csinálunk, azt szoktam válaszolni, hogy pénzt. Erre egy nagyon kedves stratégiai partnerem ébresztett rá. Célunk segíteni ügyfeleinknek abban, hogy sikeres és pénzügyileg hatékony vállalkozást tudjanak fenntartani. Egy minőségi marketingkampány esetében a beruházás megtérül – a munkánk során arra törekszünk, hogy ezt minden ügyfelünk így érezze. Mert a pénzcsinálás nem művészet, hanem tudomány.
Vélemény, hozzászólás?