2024.03.09. in marketing és pr

Kötelező a webshopoknak az MPL-szállítás?

Kötelező a webshopoknak az MPL-szállítás?

Az alábbi ténnyel kell szembenéznie és gyorsan az elvárásokhoz felnőnie a Magyarországra szállító webshopoknak.

Most azon ne agyaljon senki, hogy ez az MPL-szállítás már megint mekkora szivatás, vagy miért van erre szükség, mert azt a néhány hetet, ami még hátra van a megvalósításig hatékonyan kell eltölteni! A lényeg ugyanis, hogy Magyarország Kormánya nemrégen döntött a postai szolgáltatásokról szóló, annak részletes szabályait tartalmazó 335/2012. (XII. 4.) Korm. rendelet (Postai kormányrendelet) módosításáról. Ha valakit pontosan érdekel, akkor erről a rendeletről van szó:

335/2012. (XII. 4.) Korm. rendelet
a postai szolgáltatások nyújtásának és a hivatalos iratokkal kapcsolatos postai szolgáltatás részletes szabályairól, valamint a postai szolgáltatók általános szerződési feltételeiről és a postai szolgáltatásból kizárt vagy feltételesen szállítható küldeményekről

A módosítások értelmében a Magyarország területére értékesítő kereskedelmi célú internetes honlappal rendelkező vállalkozások számára kötelező 2024. március 28-ától az általuk értékesített áruk kézbesítéséhez feltüntetni a honlapjukon, választási lehetőségként, a Magyar Posta Zrt. által nyújtott postai (kézbesítési) szolgáltatást is.

Ennek egyenes következménye az, hogy az említett jogszabály minden olyan webáruház üzemeltetőre vonatkozik, aki fogyasztók (B2C) részére értékesít, akár magyar a webshop, akár külföldi a webáruház. Ha valaki tehát  Magyarországra értékesít, annak a fentieket prezentálnia kell már 2024. március 28-án.

A jó hír az, hogy természetesen ez az egész mostani móka nem azt jelenti, hogy csak az MPL-szállítás a lehetséges vagy csak a postával lehet szállíttatni! Az MPL-szállítás csak egy olyan opció lesz, amelynek jelenléte a szállítási megoldások között kötelező, de nem jelent kizárólagosságot.

A webshopok üzemeltetői továbbra is jogosultak más kézbesítési szolgáltatóval, futárral szerződést kötni, azok szállítási opcióit feltüntetni a honlapjukon. Sőt az egy érdekes tény, hogy a kormányrendelet alapján az MPL-nek akkor is biztosítani kell a postai kézbesítési szolgáltatás nyújtását, ha minden más postai (kézbesítési) szolgáltató elzárkózik a kézbesítéstől.

A Magyar Posta nem kapkodta el a tájékoztatást, de legalább már van egy tájékoztató a honlapjukon. Ide kattintva olvasható!

Ezek szerint az MPL-szállítás, azaz a posta árai:

  • Csomagautomatába, Posta Pontra vagy postára kézbesítve: bruttó 990 Ft/db.
  • Háznál történő kézbesítés esetén: 0-10 kg-ig bruttó 1990 Ft/db.
  • Háznál történő kézbesítés esetén: 10-20 kg-ig bruttó 2990 Ft/db.
  • Háznál történő kézbesítés esetén: 20-40 kg-ig bruttó 5990 Ft/db.

Mindez akkor igaz, ha nincs egyedi szerződése a webshop üzemeltetőjének. Ám ebben az esetben is van egy úgynevezett webáruházi regisztráció! (Figyelem sokan azt mondják ez sem kötelező, de ez nem egyértelmű, mert a posta azt mondja, hogy a regisztrált partnerek vehetik igénybe így a szolgáltatást!) (Márc. 19-ei kiegészítésünk, hogy az Index szerint több mint ezer vállalkozó személyes adatai kerültek nyilvánosságra erről a felületről egy hiba miatt!) Ebben az esetben, tehát, ha a vásárló az MPL-szállításra tart igényt, akkor a webáruház üzemeltetője szépen elzarándokol a postára és feladja a terméket. Ugyanis házhoz jönni nem fognak, csak szerződéskötés esetén.

Néhány gondolat és kérdéses téma MPL-szállítás ügyben:

  • Nem világos, hogyha valaki nem regisztrált partner, akkor mennyiért veheti igénybe az MPL-szállítás szolgáltatást. A helyzet az, hogy ebben az esetben is fel kell tüntetni a lehetőséget.
  • Regisztrált ügyfélnél, sokak szerint szabadon eldönthető az adott szállítás díja. De ez nem haladhatja meg összeget, amiért igénybe vette a szolgáltatást.
  • Szerintünk NEM LEHET drágábban adni a postai szolgáltatást, mert ezt jogszabály tiltja: §45/2014, 7. § (1) A vállalkozás az adott fizetési mód igénybevételéért a fizetési móddal összefüggésben felmerült általa viselt költséget meghaladó díjat nem számíthat fel. Plusz kezelési, csomagolási költség feltüntethető, de ennek mindenképpen külön tételként kell megjelennie.
  • Marketplace-ek esetén annak kell szerződnie a Postával, aki a szállításért felel.
  • Állítólag (nagyobb postahivatalok esetén) külön ablak várja a regisztrált felhasználókat, ha csomagokat akarnak feladni. De utánvételes feladásra ebben az esetben nincs lehetőség.
  • Csak azokat a postai szolgáltatásokat kell feltüntetni, amiket a webáruház használ.
  • A Magyar Posta csak 40 kg-ig tudja elszállítani a csomagokat.
  • A Magyar Posta szolgáltatásait kizárólag abban az esetben szükséges feltüntetni a webáruházban, amennyiben belföldön történik a küldemények feladása, és a feladni kívánt termékkör az Általános Szerződési Feltételek értelmében postai kezelésbe vehető.
  • Itt található, miket nem szállít a posta.

Webshop - Mindig van valami változás

Végül, sajnos azt sem tudjuk megmondani, mi a helyzet akkor, ha egy webshopnak kedvezőbb árú, kötötten vállalt csomagszámú többéves kizárólagos szerződése van egy futárszolgálattal. De azt sem, hogy az esetlegesen megnövekedett szállítási számot milyen minőségben teljesíti majd a posta, aminek sokszor nem a legjobb a híre.




Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

15 − hat =