10 tipp a digitális méregtelenítés alkalmazására!

10 tipp a digitális méregtelenítés alkalmazására!

A technológia rohamos terjedésének hála, mindnyájunk napi szinten legalább százszor kerül kapcsolatba rövidebb-hosszabb ideig valamilyen digitális eszközzel.

Ezeket az eszközöket egyaránt használjuk munkára, hétköznapi teendőink végzésére, de kikapcsolódásra is. Viszont gyakran eshetünk abba a hibába, hogy átveszik az uralmat életünk felett. Az értékes munkaidőt elviheti a játék, teendőink gyors intézését pedig figyelmünk túlzott megosztása. Függővé válhatunk a minket állandóan érő digitális ingerektől, ugyanakkor frusztrálttá ezek hiányától.

Azért, hogy mindenre megfelelő időt szánhassunk, szükségessé válhat a digitális méregtelenítés!

Természetesen mindenkinek más és más stratégia kedvezhet. Éppen ezért gyűjtöttünk össze tíz lehetőséget arra, hogyan szerezzük vissza életünket digitális alteregónktól!

1. Kilépés!

Leginkább az okoseszközökön keresztül válnak digitális bennszülöttekké és antiszociálissá gyermekeink. Megszokott megoldás a szülők részéről a tiltás, azonban ezzel csak az ellenkezője érhető el a célnak. Kialakul a sóvárgás, az offline állapot egy gyötrelmes ,,üresjárattá” válik, amit mihamarabb fel kell oldani.

Gyermekeinknek meg kell tanítani, a felnőtteknek pedig nem szabad elfeledni, hogy meg kell állni. Aktív és passzív pihenőket kell beiktatni. Fontos, hogy együtt, csoportosan programozzunk. Ez lehet társasjáték, kirándulás vagy sport. Ha ez rendszeresen megtörténik, ugyanúgy várakozás fog kialakulni bennünk ezek irányába is, mint a különféle digitalizált alkalmazások felé.

2. Csökkenteni kell a közösségi média-függést!

Facebook, Instagram, Snapchat, Tik-tok, Twitter és egyéb ma igen divatos kapcsolatteremtő alkalmazások használatakor az ember észre sem veszi, hogy 3 percenként rájuk néz történt-e valami, írtak-e. Folyamatosan frissítünk, mert senki sem akar lemaradni a mostról. El kell fogadni, fogadtatni, hogy ami ott van, az csak az életünk egyik hiányos lenyomata és nem az adatlapunk vagyunk mi. Tudatosítsuk környezetünkkel, hogy nem ezek az egyetlen csatornák, amiken elérhetőek vagyunk és bizony vannak esetek, amikor nem tudunk azonnal reagálni, mert más teendőink vannak.

Ezzel párhuzamosan nekünk is csökkentünk kell az alteregónk szerepét ezeken az oldalakon, hogy ne legyen szükség folyamatosan monitorozni a történteket. Egyáltalán nem baj, ha életünk képei csak másnap, ne adj Isten harmadnap kerülnek csak fel a hálóra.

3. A céltalanság felszámolása!

A folyamatos böngészésünket lebontva arra juthatunk, hogy az időnk harmadában csak bámulunk és szemünket, ujjunkat tornáztatva csak görgetünk a hírfolyamban. Tudatosítsuk, hogy minél előbb nekiállunk valaminek, annál korábban végezhetünk. Ha nem így történik, az egész élményünket tönkre vághatja az el nem végzett feladatok miatti rossz kedélyünk. A digitális fertőzöttség fokozatait tekintve az a rosszabb, ha egy idő után eltompulunk és már nem is gondolunk erre, azaz az örökös restség lesz úrrá rajtunk.

4. A hasznos idő arányának növelése!

Leginkább a munka szempontjából káros, ha az elvégzendő projektek időben elhúzódnak. Saját termelékenységünk és gyakran a munkavégzés, a munkaminőségünk rovására megy, ha folyton leállunk, kilépünk és valami egészen mást csinálunk a cyber-térben. A munkavégzés akkor a legjobb és legproduktívabb, ha úgynevezett flow-élményünk van közben.

Varázsütésre sajnos nem lehet flow-élményünk. Hiszen ez túlságosan is speciális élmény. De teremthetünk megfelelő környezetet, hogy könnyebben elérhessük. Ki kell alakítanunk egy szilárd elhatározást, hogy adott időben csak egyvalamivel foglalkozunk. Azzal, ami igazán fontos, akkor és ott abban a pillanatban. Jó ötlet lehet, ha beállítunk egy órát és megpróbálunk egy meghatározott idő alatt végezni. Az idő sürgetése és a kitűzött cél elérése összpontosítja figyelmünket a feladatra, ami be fog szippantani. Megtörténik a digitális méregtelenítés, megjönnek a kreatív gondolatok és vele a flow is!

5. Alkalmazások.

Vannak helyzetek, amikor a fentieket könnyebb mondani, mint megtenni. Szerencsére sok fejlesztő látta meg a piaci rést ebben és létrehoztak olyan blokkoló alkalmazásokat, amik segíthetnek a digitális méregtelenítés megvalósításában.

Macintosh felhasználóknak ott a SelfControl, androidosoknak és windows-osoknak a Freedom. Nyugodt szövegszerkesztésre a FocusWriter és a WriteRoom. Chrome használóknak a StayFocused, Firefoxosoknak a Leechblock. Legtöbbjük esetében a csalás ki van zárva ugyanis, ha stop, akkor stop. Erről bővebben itt és itt olvasható.

Tippek a digitális méregtelenítés érdekében.

6. Hangulatteremtés.

Olykor érdemes – kütyüinket háttérbe szorítva – kilépni a digitális életünkből és átlépni a valóságba. Főleg, ha nem akarunk lemaradni az életről. Bekapcsolhatjuk eszközeinken relaxációs zenét, természeti zajokat és közben meditálhatunk csukott szemekkel. Olvasgathatunk egy jó könyvet, miközben várakozunk a telepítéseink betöltődésére. Esetleg végezhetünk házi munkát hangosköny, előadás, vagy podcast közben. Akiknek segít, munka közben is jól jöhet a megfelelő atmoszféra, ami gyorsítja a folyamatainkat és inspirál eközben.

7. Fokozott figyelem fiziológiai szükségleteinkre.

A digitális világban sajnos hajlamosak vagyunk teljesen elfelejtkezni magunkról. Ennek viszont szervezetünk látja kárát. A túlzott monitorhasználatot érdemes óránként legalább 5-10 percre abbahagynunk a szemeink egészségéért. Beállíthatunk figyelmeztetést, hogy pótoljuk a folyadékhiányt. Esetleg korlátozhatjuk számítógépes munkáinkat egyetlen napszakra. Ha ez sikerül, könnyen beláthatjuk, hogy nagy szükségünk volt már a digitális méregtelenítés folyamatára.

8. Váltás a hagyományosra.

Attól, hogy valami mára már korszerűtlennek tűnik, nem elvetendő. Bizonyos esetekben a törődésünk és odafigyelésünk jele lehet, ha visszahozunk pár dolgot. Írjunk levelet kézzel! Ettől sokkal személyesebbé válik az üzenetünk egy e-mailnél. Használjuk a családi könyvtárunk keményfedeles, papírszagú könyveit az e-book helyett! Járassunk magazinokat a kattintásvadász oldalak látogatása helyett! Akik ezt jól csinálják, profik a digitális méregtelenítés világában!

9. Felelős döntés a home office és az iroda között.

Mindenkinek más jön be, mindenki a más-más dologban produktívabb. De, ha a cél a digitális világban töltött idő csökkentése és kevésbé vagyunk profik a saját időnk beosztásában, érdemesebb az irodát választanunk. Így a bőrünkön érezhetjük, hogy időbe telik az odajutás, ami keretet adhat az aznapi munkánknak, ami keményebb munkára sarkallhat. Közvetlenebb a kommunikáció a kollégákkal, könnyebb lesz a feladatok delegálása. Akik profik és a home office-ot szeretik, pont a kötetlenség miatt, azok pedig áthelyezhetik feladataikat abba az időszakba, ahol a legproduktívabbak. A legfontosabb tehát a mérlegelés!

10. Háziállat!

Szerezzünk be egy gyámoltalan jószágot, akiről gondoskodhatunk. Garantáltan nem lesz időnk sokat magára hagyni és elmerülni a cyber-térben! Fokozottan ajánlott gyermekeinknek is, hiszen oldhatja a játékok káros, érzelembutító hatásait. Persze ez nagy felelősség is egyben, ezért fontos, hogy részünkről is meglegyen az érzelmi elköteleződés, hiszen az állattartás felelősséggel jár!

Digitális méregtelenítés - a háziállatok is segítenek.

Vélemény, hozzászólás?

húsz − 5 =