2009.05.24. in marketing és pr

CSR – ne keressük, ami már megvan!

CSR - corporate social responsibility - PRove Kommunikáció blog

A piac különböző színterein új mozaikszó, a CSR (corporate social responsibility – vállalatok társadalmi felelősségvállalása VTF) kért helyet magának. A százszámra született elismert vagy éppen önjelölt szakértők, díjak, konferenciák miatt naponta találkozhatunk olyan kis- és középvállalkozás vezetővel, aki a CSR szó hallatán fejvesztve menekül minél messzebbre, mondván a hazai tapasztalatok is arra hivatkoznak, ezt a tevékenységet csak multik mondhatják magukénak. De ez tévedés!

CSR – ne keressük, ami már megvan!Mivel a szakemberek számára sem egyértelmű mit értünk pontosan CSR alatt a kkv-k többsége el sem hiszi, hogy ilyen irányú tevékenysége magasabb szinten áll, mint egyes nagyvállalatoké. Határokat húzni, elítélni az önérdeket, a közjóért való tevékenységet, a pr-célokat pedig egyenesen szakmai tévedés, mert a CSR nem más, mint érdekek harmonizálása. Minden korszaknak megvan a maga divatja, melyek egy része kórságként terjed, de hamar eltűnik, más része megmarad és gyökeret ereszt. A társadalmi felelősségvállalás gyökeret eresztett, nem lehet megkerülni. Felelős vezető elébe megy a folyamatoknak, és a következőket teszi:

1.      Felméri vállalkozása eddigi, ilyen irányú tevékenységét.

Tartalmaznia kell a már megvalósult tevékenységet, az ehhez való hozzáállást, továbbá fel kell mérni mi az, ami mellé a jövőben, a teljes személyzettel együtt, képesek lennénk odaállni, ami kapcsolódik a cég tevékenységéhez. A munkahelyi légkör vizsgálata is szükséges (problémák, megoldások). A felmérést a kollegákkal együtt kell magvalósítani, így a néhány kérdésből álló kérdőív, egy komolyan vett csoportos mélyinterjú is hatékony.

2.      Meghatározza az igényeket, a preferált és nem preferált területeket, a célokat.

Nem állhatunk minden tevékenység mellé. Legcélszerűbb olyat választani, amit a lehető legtöbb kollegánk támogat, amelyben személyes érintettségünk van. Fontos tisztázni miért kezdünk hozzá és mi a későbbi célunk, mert a kevés sokszor több. (Fontos a cég üzleti célja is!).

3.      Meghatározza a tevékenységgel foglalkozó koordináló személyt.

Lehet maga a vezető, de bárki más a cégből, aki hitelesen tud beszélni erről a tevékenységről. Nemcsak felelősséget és plusz munkát, hanem koordinációs összefogást jelent ez a személy.

4.      Stratégiát alakít ki egy időszakra.

Sok alkalmazott bevonása biztosítja, hogy mindenki magáénak érzi a programot, és hitelesen képviseli az elképzeléseket. Ha még nem tettünk eddig semmit, akkor szükség van a küldetés megfogalmazására, a CSR-ben felvállalt értékek meghatározására, vagy a már meglévő küldetés, jövőkép átalakítására. Ne álljunk feltétlenül amellé, amit már egyébként is mindenki támogat!

5.      Visszacsatolást kér, mielőtt elindulna.

Érdemes megkérdezni a kollegákon kívül elsősorban a befektetőket (vagy beszállítók, fogyasztók, megrendelők), fontos lehet, mit szólnak ahhoz, ha az ügy mellé állsz.

6.      Meghatározza az eszközöket, a formát, megvizsgálja hatásokat.

Kiket, milyen joggal vonunk be a megvalósításba? Hogyan kommunikálunk, milyen eszközöket használunk, milyen időbeosztással és forrással? Hogyan mérjük az eredményt?

CSR – ne keressük, ami már megvan!A CSR nem dekoráció. Semmi szégyellni való nincs abban, ha egy cég olyan ügy mellé áll, amely nem homlokegyenest ellentétes az üzleti érdekeivel. Sőt sokszor a lehető legjobb alkalmat kínálja arra, hogy egy korábban szeretett tevékenységünket támogassuk. De tévedés azt hinni, hogy a társadalmi felelősségvállalás esetében egyik reggel felébredünk, és tenni akarunk valami jót, illetve adományozunk. Sokkal több, kreatív lehetőség áll rendelkezésre. Az alapdolgok mellett (cégen belüli esélyegyenlőség, környezetvédelem, emberi megbecsülés, etikus üzleti magatartás, felelős befektetések, emberi jogok, korrupciómentesség) a CSR csapatépítési eszköz is lehet. Vegyük sorra a lehetőségeket!

1.      Társadalmi probléma megoldásának támogatása

Egy agrárcég állhat a természetes módon előállított élelmiszerek, magyar áruk, állatkínzások elleni tevékenység, egy asztalos üzem a természet- és a favédelem, a környezetbarát vegyszerek használata mellé. Mások a betegségek gyógyítását, kutatását és fejlesztéseket támogatnak, vagy éppen küzdenek a globális felmelegedés, a rasszizmus, a technikai fejletlenség ellen.

2.      Társadalmi probléma megoldásához kapcsolódó marketingtevékenység támogatása

Ez közvetlenül kapcsolódik termékek, szolgáltatások értékesítéséhez általában civil szervezetek együttműködésével. Vegyél ezt meg ezt, és támogasd azt, meg azt. (joghurt)

3.      Társadalmi célú marketing

Ez a lehetőség (ellentétben az elsővel) egy társadalmi problémát okozó magatartás megváltoztatására irányul. Ittas vezetés, pazarló energiafogyasztás, átgondolatlan hulladékgyűjtés.

4.      Jótékonyság

A leghagyományosabb forma. Mostanában gyakori a karácsonyi céges ajándékok ilyen módon történő megváltása. A saját dolgozónak adott karácsonyi ajándék is lehet CSR tevékenység része, ha év végén választhatnak a kicsi cserepes (később kiültethető) fenyőfa vagy valamilyen más elültethető fa között.

5.      Önkéntes munka

Itt a kkv-k számára rengeteg a lehetőség. Ma még az eseti tevékenységek jellemzők: véradás, játszótér felújítás. De ez a forma, egy cég számára jól szervezett csapatépítést, ismerkedési lehetőséget és kötetlen eszmecserét is jelent (hatékonyabbak a túlélő tréningeknél). Egy-egy elhanyagolt kert rendbetétele is tökéletes csapatépítő program, amely akár céges rendezvénnyel is összeköthető. A leghatékonyabbak, ha munkaidőben, vagy annak egy részét felhasználva folynak. Nem(csak) pénzbeli ráfordítással támogathatják közvetlen környezetüket, a falut, a várost, ahol működnek, mert bármilyen tevékenységű cég kifestheti a körzeti orvosi rendelőt, óvodát, bölcsődét, az iskola egy termét. Műszaki javításokkal foglalkozók kedvükre javíthatnak. Varrodák, szabóságok függönyöket varrhatnak, vagy éppen a helyi fiatalokból álló egyetemi színházat, focicsapatot segíthetik. Grafikai cégek helységet ismertető prospektust, honlapot tervezhetnek. A kisgyermekes munkatársak számára szünidőben szervezett közös gyermekfelügyelet, a dolgozók nagyobb gyerekeinek nyári munkája is lehet.

6.      Társadalmi felelősségvállalást támogató üzleti megoldások

Olyan önkéntes szigorítások, befektetések végrehajtása, amelyek meghaladják a jogszabályokat. Ellenőrzött, valamilyen kritérium szerint beszerzett termékek (nem vegyszerrel kezelt élelmiszer, nem gyerekmunka, vagy éppen pont a hátrányos helyzetűek által készített alapanyagok használata).

Végül szóljunk néhány problémáról, melyek a tudatosan felvállalt CSR tevékenység során jelentkezhetnek, melyeket nemcsak a szakemberek, de még a szakirodalom többsége is szemérmesen elhallgat, vagy egyáltalán meg se említ.

  1. Sajnos hazánkban a kommunista szombatok miatt a társadalmi felelősségvállalás rendelkezik egyfajta kényszeres elutasítással. Sőt sajátos mentalitásunkból adódóan sokszor jelenik meg az irigység, az elutasítás. Nem mindig célszerű az EU-t utánozni!
  2. Hatékony társadalmi felelősségvállalásnak egyénekből kell kiindulnia, erőszakkal nem valósítható meg. Vannak álszent tevékenységek.
  3. Néhány megvalósított program nem járul hozzá a szárnyaláshoz. Egy jól menedzselt vállalat viszont felismeri: ezzel is foglalkoznia kell.
  4. Helyi társadalom és kultúra erősen befolyásolja a CSR megjelenését, a benne szereplők hozzáállását. Sokan korábban is hozzá voltak szokva a nagyvállalatok gondoskodásához, ezért az emberek hozzáállása is negatív. Gondoljunk olyan nagy betokosodott cégekre, mint a MÁV Zrt., BKV Zrt., ahol jólétben egész dinasztiák dolgoztak éveken át.
  5. A témához kapcsolódó döntések sokszor nem racionális alapokon nyugszanak.
  6. Nem hagyhatók figyelmen kívül jogi, számviteli és adózási szabályok!
  7. A tudatos tevékenységet nem a szakmának, belterjesen nem is „nagydobra verve” kell kommunikálni. Dicséretes a Grál-lovagi virtus is, csak kommunikáció nélkül titkos földalatti mozgalom marad.
  8. DE, jó hírrel nehéz bekerülni a médiába.
  9. A CSR nem egyszerűen kommunikációs tevékenység vagy marketingeszköz, hanem egyfajta üzletviteli magatartás, vezetési szemlélet. Így a hozzátartozó munka sem kötelezettség, sokkal inkább elköteleződés és stratéga.
  10. A tevékenység önkéntes a közösség jólétének érdekében, erőforrások bevonásával!

Leegyszerűsítve: amikor egy cég tevékenysége működik és hasznot hoz, az jó üzleti döntés, ha nem vagyunk biztosak benne, hogy megtérül de társadalmi szempontból fontosnak tartjuk és ennek ellenére hajlandóak vagyunk költeni is rá, na az már lehet CSR.

CSR – ne keressük, ami már megvan!




Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

1 × öt =