2009.05.28. in marketing és pr

Marketingdöntések – Szólottam: Uff

Marketingdöntések - Szólottam: Uff - PRove Kommunikáció blog

A marketingdöntéseket és a marketinget is sok kis- és középvállalkozás vezetője kezeli úgy, mint a futballt. Egyrészt Magyarországon mindenki ért hozzá, másrészt, ha nincs meg a győzelem azt többnyire valami összeesküvés bunda, vagy éppenséggel a játékhoz nem értő bíró okozza. 

„Nincs annál siralmasabb dolog, mint nagyreményű vállalkozóból – öngólok sorozatával – más valaki alkalmazottjává válni. Az ember munkába menet mindennap arra gondol, mit csinált volna akkor, és mit kellene tennie a jelenlegi főnöke helyében most. Mindennap visszavágyik, hogy újra megpróbálja, hogy újra megmutassa a világnak, de a sikerhez ilyenkor már hiányzik az erő, vagy a pénz.” – mondja Kovalecz Kristóf kiugrott vállalkozó.

Egy vállalkozás vezetője nap mint nap, szinte észrevétlenül hoz marketingdöntéseket.

Sokan nem is tudják milyenek, hogyan felismerhetők, vagy éppen mikor van tudatosan szükség rájuk. De leginkább az a baj, hogy a marketingdöntések a legtöbb vezető számára egyet jelentenek hirdetési lehetőségek felhasználásával. Még rosszabb, amikor kezdő marketingest kényszerítenek rosszul elképzelt munkakörbe, aki helyett továbbra is az első számú vezető – még rosszabb esetben a felesége – hozza meg a marketingdöntéseket. Ezeket, a valóban kisvállalkozói allűröket nagyon nehéz levetkőzni, de ha valaki veszi a fáradtságot és a bátorságot, kis odafigyeléssel, néhány alapszabály betartásával csodát tehet.

Marketingdöntések - Szólottam: Uff1.      A vezetői döntések és a marketingdöntések között különbség van.

A vezető gondolatban, stratégiában mindig egy lépéssel a csapat, a piaci elvárások, a vevők igénye és a konkurencia előtt kell járjon. (Vezetői döntés: Érdemes-e növelni a termék árát? Marketingdöntési probléma: Milyen az árrugalmasság?) Bár egy kis- és középvállalkozás vezetőjének sokszor a marketingdöntéseket is egyedül kell meghoznia, okos vezető támaszkodik a felvett szakemberekre és a menedzsment javaslataira. Meghallgatja őket, elfogadja az ötleteiket, javaslataikat. (Vigyázat! Azért, mert a titkárnőnk kézügyessége jó és szépen írja a betűket még nem ő a marketinges is.)

2.      A jó marketingdöntés nem kullogó kutya.

A marketing egy szakma. A megérzések bejöhetnek, de az, akinek vannak ilyenjei, és marketingképzettsége is van nagy kincs. Nem akkor kell engedélyezni marketinges alkalmazottunknak a hirdetést, amikor a konkurens cég már megjelent az övével. (Kis- és középvállalkozások számára az imázshirdetés kidobott pénz. Terméket, szolgáltatást, konkrétumokat kell hirdetni!)

3.      A marketingdöntések meghozatalánál figyelembe kell venni, hogy termelő vagy szolgáltató cég vagyunk.

Nem mindegy hogyan kezdünk bele a munkába. Nem mindegy mik az értékesítési céljaink, kik a vevőink, mi a termékünk, szolgáltatásunk. A vevőkkel nem jól bánni, hanem aktívan foglalkozni kell!

4.      A jól tervezett kutatás nem kidobott pénz és idő és nem is csak promóciós akcióknál használható.

Egy vállalkozás menedzselése megegyezik a jövő menedzselésével; a jövőt menedzselni pedig ugyanaz, mint információt menedzselni. A legtöbb cég életében előfordul, hogy a jól megtervezett és sikeresen lefolytatott piackutatás eredményei nem megfelelően hasznosulnak, mert a tanulságok, feltérképezett adatok a később hasznosítható ötletek kategóriájába kerülnek. Ezek aztán szép lassan elavulnak vagy elfelejtődnek.

Marketingdöntések - Szólottam: Uff5.      A marketingkutatás az akciókat megelőzve és utólagosan az ellenőrzéskor is alkalmazható.

A marketingkutatás feladata nem az, hogy egyértelműen megmondja a hármas útelágazódás előtt a királyfinak, melyik irányba kell mennie. A kutatás, az általa biztosított információ segít meghozni a döntéseket a szakember és a vezető számára.

6.      A marketingdöntésnek igazodni kell a pénzügyi kerethez és a célhoz.

Ez jelentheti azt is, hogy az ember addig nyújtózkodik, amíg a takarója ér. De fontosabb, hogy az elérni kívánt célokhoz rendelt büdzsé megfelelő nagyságú-e, céljaink valóságosak-e és képesek vagyunk-e bízni a sikerünkben. A vezető feladata megkövetelni, hogy cégénél megszülessen a marketingstratégia. De csak azért, mert valakinek kis cége van, nem törvényszerű, hogy gagyi logója, levélpapírja vagy hirdetése legyen.

7.      Fontos az egyediség.

Ha a piacon mindenki egyformán nézne ki, akkor a vevőnek is mindegy lenne kit választ. (A legközelebbit választaná.) Sokan hiszik, hogy az egyediség azt jelenti: egy fenékkel több lovat kell megülni, mert a piaci elvárásokhoz azonnal alkalmazkodni kell. Nem! Merni kell például lemondani egy piaci részterületről, hogy a felszabadult energiát a már jól működő területen összpontosítsuk, merni kell arra fókuszálni, hogy esetleg olyat adjunk, amit senki más a piacon nem nyújt a vevőnek, és mindezeket merni kell kommunikálni.

Marketingdöntések - Szólottam: UffSikerünk akkor lehet, ha vevőink számára értéket teremtünk.

Ha képesek vagyunk kínálatunkat megkülönböztetni versenytársainkétól és a lehető legrövidebb úton eljuttatni a vevőhöz, majd az így keletkezett érték egy részét, profit formájában, ki tudjuk vonni. Mindezek érdekében öt helyzetben hozhatunk marketingdöntéseket, melyek kimenetele attól függ, milyen szakember segítségét vettük igénybe és hogyan vezetjük alkalmazottainkat.

Ha jó marketingszakemberünk van, akkor az általa végzett PIAC- ÉS MARKETINGKUTATÁS alapos, pénzügyi becsléseket is magában foglaló, a vállalat stratégia céljaihoz igazodó és a vevő igényeit figyelembe vevő vizsgálat lesz. Aki nem kutat, az vagy látnok, vagy nem akar fejlődni, vagy sok pénzt dobhat ki hülyeségekre. A kutatás fontosabb területei a piacelemzés (piaci helyzet pontosítása, vállalati teljesítmény mérése, értékesítési lehetőségek feltérképezése, infógyűjtés), az új termékek, szolgáltatások vizsgálata (fogyasztók, versenytársak ismerete, termék, szolgáltatás helyettesítésének lehetőségei, márkák közötti preferencia), a márkanév és csomagolás (egyediséggel járó előnyök, megfelelő minőségű, költséghatékony designe, fogyasztói preferenciák), az ármeghatározás és a promóciós döntések előkészítése. (Lehetőségünk tárházát szélesíthetik a készen megvásárolható alapkutatások. Ezek fókusza azonban nem a cégünkre irányul.)

Második döntési helyzet a MARKETINGSTRATÉGIA (szegmentáció, célpiac, pozícionálás) KIALAKÍTÁSA. Ekkor többnyire arról kell dönteni, melyik fogyasztói szegmentumot célozzuk meg, hogyan jelenjünk meg úgy a piacon, hogy a leendő vevőben kínálatunk tudatosuljon. Ha mindez megtörtént, akkor következik a harmadik döntési helyzet a MARKETINGTAKTIKA KIALAKÍTÁSA, KÖLTSÉGEK ELOSZTÁSA. A tucatáruként megjelenő marketinges csak ezzel szokott foglalkozni, hiszen a négy P modelljét (product-termék, price-ár, place-csatorna, promotion-promóció) már a kis- és középvállalkozások vezető is kívülről fújják. (Szolgáltatásoknak 7 P-je van: process-folyamat, people-emberek, physical evidence-tárgyi elemek!) Az ebben a fázisban meghozott döntések segítségével a vállalkozás megpróbálja elérni céljait a célpiacon. A hirdetés nem minden! Néhány sarkalatos pontra érdemes jobban odafigyelni: ármeghatározás, hatékony értékesítési csatornaválasztás és logisztika, termék esetében termékkoncepció, csomagolás és márkázás.

A legegyszerűbb, ha feltesszük a következő kérdéseket:

Kinek?, Mit?, Mikor?, Hogyan?, Miért?, Hol?, Kikkel?, Kik ellenében?, Mi ellenében? Milyen stílusban?. Miután túljutottunk a stratégiai és taktikai tervezésen nincs más hátra, mint VÉGREHAJTani. A legkülönfélébb problémák jelentkezhetnek ekkor, és itt bukhat el a marketingstratégia még akkor is, ha helyes. Siker csak akkor következhet be, ha a vállalkozás minden területe aktívan együttdolgozik (együttműködő marketing) a közös cél érdekében. Rémületre adhat okot, amikor a vállalkozó rájön cége csak akkor sikeres, ha a marketing az összes területet befolyásolja. Ettől nem kell félni, ez jó, amit jó vezetési módszerekkel támogatni kell!

Szerencsére ez sokakat további EREDMÉNYEK ELLENŐRZÉSÉRE sarkall és összegyűjtve, értékelve a visszajelzéseket szükség esetén tovább tökéletesítik a tevékenységet vagy az akciót. Mert nemcsak a bukások, hanem a sikerek okát is érdemes vizsgálni! Mindig legyünk tisztában azzal honnan jöttünk és hová jutottunk el, mert a legfontosabb vagyontárgyak (embereink, jó hírünk, márkáink és vevőink) nem szerepelnek a könyvelésünkben.




Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

tizenegy + kilenc =